Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77519
Type: Artigo de Periódico
Title: Avaliação de impacto do programa Cartão Mais Infância Ceará sobre a performance escolarance
Title in English: Evaluating the impact of the Cartão Mais Infância Ceará program on school performance
Authors: Emerson, MARINHO
Felipe, BASTOS
Jair Andrade, ARAUJO
Francisco, OLIVEIRA
Keywords in Brazilian Portuguese : Educação;Desempenho escolar;Transferência de renda;Avaliação de impacto
Keywords in English : Education;School performance;Transfer income;Impact evaluation;Conditional cash transfers
Knowledge Areas - CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL
Issue Date: 2024
Publisher: Estudos Econômicos
Citation: MARINHO, Emerson; BASTOS, Felipe; ARAUJO, Jair Andrade; OLIVEIRA, Francisco. Evaluating the impact of the Cartão Mais Infância Ceará program on school performance. Estudos Econômicos, São Paulo, v. 54, n.2, e53575424, p. 1-34, 2024
Abstract in Brazilian Portuguese: Este artigo tem o objetivo de avaliar o impacto do programa Cartão Mais Infância Ceará (CMIC) no desempenho escolar, nos exames do Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (SPAECE) de português e matemática de alunos pertencentes a famílias beneficiárias desse programa entre os anos de 2018 e 2019. Para tanto, utiliza-se o método de Diferenças-em-Diferenças em conjunto com o escore de propensão nos moldes propostos por Blundell e Dias (2009), adequado para estruturas de dados de cross-sections repetidos. Os resultados indicam que pertencer a uma família beneficiária do CMIC está associado, em média, a um desempenho aproximadamente de 11,63% e 11,52% maior nos exames SPAECE de português e matemática, respectivamente, em relação aos alunos que não pertencem a famílias atingidas pelo programa.
Abstract: The primary objective of this paper is to evaluate the impact of the Cartão Mais Infância Ceará (CMIC) program on students’ school performance in the Portuguese and Mathematics exams of the Permanent Assessment System for Basic Education in Ceará (SPAECE). The analysis focuses on students from families benefiting from the program between the years 2018 and 2019. The method employed is the difference-in-differences model, coupled with the propensity score approach following the design proposed by Blundell and Dias (2009), which is suitable for repeated cross-sections data structures. The findings reveal that being part of a CMIC family is, on average, associated with a performance improvement of approximately 11.63% and 11.52% in the SPAECE Portuguese and Mathematics exams, respectively, compared to students from non-participating families.
Document URL: https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/213000/205567
URI: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77519
ISSN: 1980-5357
Author's ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5828-6169
https://orcid.org/0000-0001-5598-2935
https://orcid.org/0000-0001-6297-9558
https://orcid.org/0009-0009-7972-4231
Author's Lattes: http://lattes.cnpq.br/7374641262802257
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DEA - Artigos publicados em revista científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_art_emarinho.pdf1,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.