Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77519
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Avaliação de impacto do programa Cartão Mais Infância Ceará sobre a performance escolarance |
Title in English: | Evaluating the impact of the Cartão Mais Infância Ceará program on school performance |
Authors: | Emerson, MARINHO Felipe, BASTOS Jair Andrade, ARAUJO Francisco, OLIVEIRA |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Educação;Desempenho escolar;Transferência de renda;Avaliação de impacto |
Keywords in English : | Education;School performance;Transfer income;Impact evaluation;Conditional cash transfers |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Estudos Econômicos |
Citation: | MARINHO, Emerson; BASTOS, Felipe; ARAUJO, Jair Andrade; OLIVEIRA, Francisco. Evaluating the impact of the Cartão Mais Infância Ceará program on school performance. Estudos Econômicos, São Paulo, v. 54, n.2, e53575424, p. 1-34, 2024 |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este artigo tem o objetivo de avaliar o impacto do programa Cartão Mais Infância Ceará (CMIC) no desempenho escolar, nos exames do Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (SPAECE) de português e matemática de alunos pertencentes a famílias beneficiárias desse programa entre os anos de 2018 e 2019. Para tanto, utiliza-se o método de Diferenças-em-Diferenças em conjunto com o escore de propensão nos moldes propostos por Blundell e Dias (2009), adequado para estruturas de dados de cross-sections repetidos. Os resultados indicam que pertencer a uma família beneficiária do CMIC está associado, em média, a um desempenho aproximadamente de 11,63% e 11,52% maior nos exames SPAECE de português e matemática, respectivamente, em relação aos alunos que não pertencem a famílias atingidas pelo programa. |
Abstract: | The primary objective of this paper is to evaluate the impact of the Cartão Mais Infância Ceará (CMIC) program on students’ school performance in the Portuguese and Mathematics exams of the Permanent Assessment System for Basic Education in Ceará (SPAECE). The analysis focuses on students from families benefiting from the program between the years 2018 and 2019. The method employed is the difference-in-differences model, coupled with the propensity score approach following the design proposed by Blundell and Dias (2009), which is suitable for repeated cross-sections data structures. The findings reveal that being part of a CMIC family is, on average, associated with a performance improvement of approximately 11.63% and 11.52% in the SPAECE Portuguese and Mathematics exams, respectively, compared to students from non-participating families. |
Document URL: | https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/213000/205567 |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77519 |
ISSN: | 1980-5357 |
Author's ORCID: | https://orcid.org/0000-0001-5828-6169 https://orcid.org/0000-0001-5598-2935 https://orcid.org/0000-0001-6297-9558 https://orcid.org/0009-0009-7972-4231 |
Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/7374641262802257 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DEA - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_art_emarinho.pdf | 1,16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.