Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/82368
Type: Dissertação
Title: Educação financeira na educação de jovens e adultos: análise da precificação estratégica nos modelos de mercado competitivo através do jogo de Bertrand
Title in English: Financial education in youth and adult education: analysis of strategic pricing in competitive market models through the Bertrand game
Authors: Costa Júnior, Dermeval Alves da
Advisor: Medeiros Filho, Esdras Soares de
Keywords in Brazilian Portuguese : Educação financeira;Educação de jovens e adultos;Modelo de Bertrand;Jogos educativos
Keywords in English : Financial education;Youth and adult education;Bertrand model;Educational games
Knowledge Areas - CNPq: CNPQ::OUTROS
Issue Date: 2025
Citation: COSTA JUNIOR, Dermeval Alves da. Educação financeira na educação de jovens e adultos: análise da precificação estratégica nos modelos de mercado competitivo através do jogo de Bertrand. 2025. 52 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Departamento de Matemática, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2025.
Abstract in Brazilian Portuguese: Este trabalho apresenta uma proposta de sequência didática voltada ao ensino de Educação Financeira na Educação de Jovens e Adultos (EJA), fundamentada no Modelo de Bertrand e estruturada a partir de um jogo de simulação econômica. O objetivo é promover a aprendizagem significativa de conceitos como precificação estratégica, lucro, concorrência e tomada de decisão, articulando a matemática financeira ao cotidiano dos estudantes, especialmente aqueles que atuam em contextos de microempreendedorismo ou comércio informal. A pesquisa, de natureza qualitativa e abordagem teórico-propositiva, fundamenta-se nos princípios da Educação Matemática Crítica e nos documentos oficiais da BNCC e das Diretrizes Curriculares da EJA. Os resultados indicam que o uso de jogos e metodologias ativas favorece a inclusão social e financeira, ampliando a autonomia e a participação crítica dos alunos em práticas econômicas reais.
Abstract: This paper presents a proposed teaching sequence for Financial Education in Youth and Adult Education (EJA), based on the Bertrand Model and structured around an economic simulation game. The objective is to promote meaningful learning of concepts such as strategic pricing, profit, competition, and decision-making, connecting financial mathematics to the daily lives of students, especially those working in microentrepreneurship or informal trade. The research, qualitative in nature and with a theoretical-propositional approach, is based on the principles of Critical Mathematics Education and the official documents of the BNCC (National Council for the Development of Young Adults) and the EJA Curricular Guidelines. The results indicate that the use of games and active methodologies promotes social and financial inclusion, increasing students' autonomy and critical participation in real economic practices.
URI: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/82368
Author's Lattes: http://lattes.cnpq.br/9121258848226730
Advisor's Lattes: http://lattes.cnpq.br/7238309158990929
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PROFMAT - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2025_dis_dacostajunior.pdf7,47 MBDissertaçãoView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.