Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/72463
Type: | Dissertação |
Title: | Funções afim e quadrática: uma análise de avaliações externas para uma abordagem didática no ensino dessas funções |
Title in English: | Affine and quadratic functions: an analysis of external estimates for a didactic approach in teaching these functions |
Authors: | Távora Neto, Luiz Edson Pinheiro |
Advisor: | Silva, Jonatan Floriano da |
Keywords: | Abordagem didática;Função afim;Função quadrática;GeoGebra;Resolução de problemas;Didactic approach;Affine function;Quadratic function;Problem solving |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | TÁVORA NETO, Luiz Edson Pinheiro. Funções afim e quadrática: uma análise de avaliações externas para uma abordagem didática no ensino dessas funções. 2023. 80 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Departamento de Matemática, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O presente trabalho foi desenvolvido com o intuito de apresentar considerações sobre a importância, para o processo de ensino-aprendizagem, de uma abordagem didática com a utilização do Software GeoGebra e a Resolução de Problemas para o estudo das funções afim e quadrática. A metodologia abordada foi da pesquisa bibliográfica, a partir de dados levantados de avaliações externas, que mostram que os alunos estão com um déficit de conhecimento nesses assuntos matemáticos e que precisam de abordagens didáticas que visam facilitar e concretizar o processo de ensino-aprendizagem no estudo dessas funções. A partir disso, foi utilizada uma análise de exposições e atividades realizadas em sala de aula utilizando o Software GeoGebra. |
Abstract: | The present work was developed with the intention of presenting considerations about the importance, for the teaching-learning process, of a didactic approach with the use of the GeoGebra Software and Problem Solving for the study of affine and quadratic functions. The methodology approached was a bibliographical research, based on data collected from external evaluations, which show that students have a deficit of knowledge in these mathematical subjects and that they need didactic approaches that aim to facilitate and implement the teaching-learning process in the study. of these functions. From this, an analysis of exhibitions and activities carried out in the classroom using the GeoGebra Software was used. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/72463 |
Appears in Collections: | PROFMAT - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2023_dis_leptavoraneto.pdf | 4,35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.