Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/64222
Type: Artigo de Periódico
Title: Auto organização da escola do trabalho em Krupskaya e Pistrak: análise inicial sobre a autogestão estudantil a partir da experiência pedagógica soviética
Title in English: Self organization of the school of labor in Krupskaya and Pistrak: initial analysis on student self management from the soviet pedagogical experience
Authors: Praciano, Jaírla Bianca Aires
Feitosa, Raphael Alves
Keywords: Auto-gestão;Pedagogia russa;Escola do trabalho;Self-management;Russian pedagogy;School of work
Issue Date: 2020
Publisher: Germinal: Marxismo e Educação em Debate
Citation: PRACIANO, Jaírla Bianca Aires; FEITOSA, Raphael Alves. Auto organização da escola do trabalho em Krupskaya e Pistrak: análise inicial sobre a autogestão estudantil a partir da experiência pedagógica soviética. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 12, n. 1, p. 244-259, abr. 2020.
Abstract in Brazilian Portuguese: A auto-organização, categoria da pedagogia soviética, é caracterizada como uma forma de estruturação da vida estudantil dos jovens. Oobjetivoda pesquisa é analisar a auto-organização na escola do trabalho através das obras de Moisey M. Pistrak e Nadejda K. Krupskaya. Para isso, foi realizada uma análise documental das obras dos pedagogos soviéticos e uma bibliográfica direcionada aocontexto histórico, comotambémas contribuições da literatura referente ao assunto.Os resultados indicam que para os educadoresrussosa autodireção é capaz de proporcionar aos estudantes concepções sobre organização, autonomiae coletividade.Por fim, considera-se necessário estudosaprofundadossobreas obras de Krupskaya e Pistrak
Abstract: Self-organization, a category of Soviet pedagogy, is characterized as a way of structuring the student life of young people. The aim of the research is to analyze self-organization in the school of work through the works of Moisey M. Pistrak and Nadejda K.Krupskaya. For this, a documentary analysis of the works of Soviet pedagogues and a bibliographic directed to the historical context, as well as the contributions of the literature referring to the subject, were carried out. The results indicate that, forRussian educators, self-direction is able to provide students with ideas about organization, autonomy and collectivity. Finally, in-depth studies on the works of Krupskaya and Pistrak are considered necessary
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64222
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DBIO - Artigos publicados em revista científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020_art_jbapraciano.pdf4,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.