Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77698
Type: Dissertação
Title: Cartografias esquizofônicas
Authors: Camanho, Ícaro Tavares Capelo
Advisor: Kroef, Ada Beatriz Gallichio
Keywords in Brazilian Portuguese : Ritornelo;Paisagem sonora;Nomadologia;Gambiarra
Keywords in English : Refrain;Soundscape;Nomadology;Gambiarra
Knowledge Areas - CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Issue Date: 2019
Citation: CAMANHO, Ícaro Tavares Capelo. Cartografias esquizofônicas. 2024. 93 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
Abstract in Brazilian Portuguese: Este trabalho trata da relação entre os problemas éticos apontados em uma paisagem sonora esquizofônica, e das possibilidades de criação de territorialidades sonoras. Como pensar e ouvir a atividade de organização sonora – que durante muito tempo foi reduzida à música e aos músicos – enquanto máquina que opera uma passagem para territórios possíveis e já existentes? Como agenciou-se, em situações diversas, uma resistência criativa que sempre fez reaproriação das ferramentas para outros usos, redistribuição da escuta para outros fluxos? Uma tentativa de pensar o contra-trabalho da criação sonora de linhas de fuga como a própria crítica musical: quando a música procura outros ritmos que não sejam os do trabalho compulsório, da vida social e subjetiva sedentarizada. Estendendo as experimentações às forças não-sonoras, improvisando rearranjos gambiarrísticos; seguindo intensidades, procurando retornar a escuta (a)o corpo (a)o mundo .
Abstract: This work deals with the relationship among the ethical problems sighted in a schizophonic soundscape and its possibilities of creating sonic territorialities. How to listen and to think the activity of organizating sounds – which has been over time reduced to music and musicians – as a machine that operates a passage to already existing and possible territories? How has it been agencied, in diverse situations, a creative resistance which has always done a reappropriation of tools for another purposes, redistributing to another fluxes the activity of listening? An essay at thinking the counter-work of creating sonic lines of flight as musical critique itself: the moment when music seeks another rhythms than those of compulsory labor, of a sedentarized social and subjective life. Extending the experimentations to non-sonic forces, improvising arrangements of gambiarras; pursuing intensities, attempting to return the listening (to) the body (to) the world.
URI: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77698
Author's Lattes: http://lattes.cnpq.br/3466969816772521
Advisor's Lattes: http://lattes.cnpq.br/0134131107132946
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGARTES - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_dis_itccamanho.pdf633,18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.