Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76448
Type: | Dissertação |
Title: | Augusto Pontes: uma trajetória formadora no campo musical cearense |
Authors: | Barros, Francisco Michel Alves |
Advisor: | Albuquerque, Luiz Botelho |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Processos formativos;Habitus;Campo musical cearense;Formação;Educação musical |
Keywords in English : | Augusto Pontes;Formation;Field;Trajectory;Cearense music |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Issue Date: | 2018 |
Citation: | BARROS, Francisco Michel Alves. Augusto Pontes: uma trajetória formadora no campo musical cearense. 2018. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Esta pesquisa tem por finalidade, a partir da análise da trajetória de Augusto Pontes no campo musical cearense, ampliar a reflexão sobre o conceito de formação através do conceito de habitus intelectual formador. Este conceito – habitus intelectual formador – imbrica o corpo teórico de Pierre Bourdieu com os conceitos de habitus, campo e capitais e a abordagem metodológica das Histórias de vida em Formação ou Método Biográfico à partir da reflexão de Christine Delory-Momberger com um olhar sobre a relação entre o biográfico e o educativo. As fontes foram principalmente narrativas registradas em documentários, entrevistas para a realização de outras pesquisas com temáticas afins e registros jornalísticos referentes à trajetória do agente pesquisado. O habitus intelectual formador no agente constitui-se como referência que mobiliza outros em torno ou a partir de si e movimenta o campo, agindo de forma determinante sobre seus papéis e mobilidade. A pesquisa contribui para a reflexão dos conceitos de educação/formação, currículo/saberes e ensino/práticas no campo musical ampliando-os e ressignificando-os, desvelando aspectos pedagógicos em espaços não escolares, mas significativamente formativos. |
Abstract: | The purpose of this research is to analyze the trajectory of Augusto Pontes in the musical field of Ceará, to broaden the reflection about the concept of formation through the concept of the intellectual habitus. This concept - intellectual habitus formative - imbues the theoretical body of Pierre Bourdieu with the concepts of habitus, field and capital and the methodological approach of Life Stories in Formation or Biographical Method from the reflection of Christine Delory-Momberger with a look on the relationship between the biographical and the educational. The sources were mainly narratives recorded in documentaries, interviews for the accomplishment of other researches with related themes and journalistic records referring to the trajectory of the investigated agent. The formative intellectual habitus constitutes a reference that mobilizes other agents around or from within and moves the field, acting in a decisive way on their roles and mobility. The research contributes to the reflection of the concepts of education / formation, curriculum / knowledge and teaching / practices in the musical field, amplifying and re-significating them, revealing pedagogical aspects in non-school spaces, but significantly formative. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76448 |
Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/4647452896133288 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/1238913601532185 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGEB - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_dis_fmabarros.pdf | 1,92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.