Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/65609
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19 |
Other Titles: | La carta personal en la formación de profesores: “encuentros” (auto)biográficos en tiempos de pandemia de covid-19 |
Title in English: | The personal letter in teachers’ formation: (self)bibliographical “meetings” in covid-19 pandemic |
Authors: | Soares, Sebastião Silva |
Keywords: | Carta pessoal;(Auto)biografias;Pandemia de Covid-19;Personal letter;Covid-19 pandemic;Carta personal |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | SOARES, Sebastião Silva. A carta pessoal na formação de professores: “encontros” (auto)biográficos em tempos da Pandemia de Covid-19. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 43, n. 86, p. 29-45, set./dez. 2021. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho, elaborado no formato epistolar, tem como objetivo propor uma re- flexão sobre a carta como fonte de memória e formação de si. As ideias partiram da minha prática pedagógica no curso de licenciatura Educação do Campo na Universidade Federal do Tocantins (UFT). O trabalho foi embasado a partir dos estudos de Bakhtin (2011), Freire (2000), Bragança (2011), Charlot (2014), Delory- Momberger (2012), Foucault (1983), Honório Filho (2011), Josso (2010), Passeggi (2016), Souza (2010) e Soares (2019). Encontrei, na produção das cartas anali - sadas, a oportunidade de adentrar, à luz das (auto)biografias, elementos capazes de promover a formação do professor, ou seja, uma aprendizagem experiencial articulada no passado, no presente e no futuro. |
Abstract: | This paper, created in an epistolary way, aims to propose a debate on the letter, as a source of memory and formation of ourselves. The ideas came from my own pedagogical practice in Education on Federal University of Tocantins. The paper was based on the studies of Bakhtin (2011), Freire (2000), Bragança (2011), Charlot (2014), Delory-Momberger (2012), Foucault (1983), Honório Filho (2011), Josso (2010), Passeggi (2016), Souza (2010) and Soares (2019). I have found in the production of the letters analyzed the opportunity to investigate, under (self) bibliographies, elements able to promote the teacher’s formation, that means, an experiential learning connected with the past, present and future. |
Abstract in Spanish: | Este trabajo, elaborado en el formato epistolar, tiene como objetivo proponer una reflexión sobre la carta, como fuente de memoria y autoformación. Las ideas surgieron de mi práctica docente en la carrera de Educación del Campo en la Universidad Federal de Tocantins. El trabajo se basó en los estudios de Bakhtin (2011), Freire (2000), Bragança (2011), Charlot (2014), Delory-Momberger (2012), Foucault (1983), Honório Filho (2011), Josso (2010), Passeggi (2016), Souza (2010) y Soares (2019). En la producción de cartas analizadas encontré la oportunidad de ingresar, a la luz de las (autor)biografías, elementos capaces de promover la formación del profesor, es decir, un aprendizaje vivencial articulado en el pasado, presente y futuro. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65609 |
ISSN: | 2526-0847 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2021_art_sssoares.pdf | 307,62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.