Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/55707
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Uso de TIC no ensino superior de geografia a distância |
Title in English: | Use of TIC in higher education of geography at distance |
Authors: | Losekann, Marilse Beatriz |
Keywords: | Tecnologia de Informação e Comunicação;Geografia;Formação de professores;Educação à distância |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Geosaberes |
Citation: | LOSEKANN, Marilse Beatriz. Uso de TIC no ensino superior de geografia a distância. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 18, p. 1-11, maio/ago. 2018. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O trabalho apresenta o estudo acerca do uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) pelos professores do Curso Superior de Licenciatura em Geografia da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), na modalidade à distância. A abordagem qualitativa embasou a pesquisa e os instrumentos utilizados foram a pesquisa documental e o questionário. Os resultados demonstram que 57,1% dos docentes possui formação específica para o uso de TIC e dentre as ferramentas mais utilizadas estão o editor de texto e o de apresentação de slides, o que evidencia a subutilização das TIC. Em relação às redes sociais, metade dos professores faz uso dessas, sendo o Facebook e o Whatsapp as mais empregadas. As TIC fazem parte do cotidiano pedagógico no curso de Geografia UAB/UFSM, contudo não são exploradas todas as suas potencialidades e nem a diversidade existente de tecnologias educacionais. |
Abstract: | This work presents the study about the use of Information and Communication Technologies (TIC) by the professors of the Graduate Course in Geography of the Federal University of Santa Maria (UFSM), in the distance modality. The qualitative approach was based on research and the instruments used were documentary research and the questionnaire. The results show that 57.1% of the teachers have specific training for the use of TIC and among the most used tools are the text editor and the slide show, which shows the underutilization of TIC. In relation to social networks, half of the teachers make use of these, with Facebook and Whatsapp being the most employed. The TIC is part of the pedagogical daily life in the UAB/UFSM Geography course, however, its potential and the existing diversity of educational technologies are not explored. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55707 |
ISSN: | 2178-0463 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DGR - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_art_mblosekann.pdf | 761,68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.