Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/55331
Type: | TCC |
Title: | The Handmaid's Tale: como as cores atuam na construção do sentido da narrativa cinematográfica da série |
Title in English: | The Handmaid's Tale: how colors act in the construction of the sense of the series' cinematic narrative |
Authors: | Oliveira, Mateus Lima Barbosa |
Advisor: | Pereira, Georgia da Cruz |
Keywords: | Cores;Análise de imagem;Narrativa audiovisual;The Handmaid’s Tale |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | OLIVEIRA, Mateus Lima Barbosa. The Handmaid's Tale: como as cores atuam na construção do sentido da narrativa cinematográfica da série. 2019. 103 f. TCC (Graduação em Sistemas e Mídias Digitais) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O presente trabalho aborda como as cores compõem tudo o que está ao nosso redor, modificando e influenciando a maneira de observar tudo o que nos cerca a partir de fatores psicológicos, culturais e sociais de cada sujeito. A pesquisa contextualiza como as cores passaram a ser utilizadas no cinema, com o objetivo de melhor representar a realidade. Percebeu-se que as cores além de afirmar esta proximidade com o real, podiam ainda garantir uma significação específica ao que era mostrado em cena, auxiliando na evocação de sensações aos espectadores de determinada obra. Utilizando as metodologias de Análise Fílmica, de Vanoyé e Goliot-Lété (1992) e Análise de Imagem, proposta por Joly (1996), objetivou-se analisar o uso das cores na construção visual da narrativa da série de TV The Handmaid’s Tale (2017). Como resultado, percebeu-se que estas são os elementos visuais de enorme importância na obra, atuando diretmente na caracterização e estruturação da narrativa, sendo ainda o componente técnico mais perceptível aos espectadores da série. Por fim, constata-se o poder do uso das cores e de suas significações no audiovisual, pois quando bem aplicadas, podem influenciar os espectadores em nível psicológico e cultural. |
Abstract: | The present work deals with how colors compose everything that is around us, modifying and influencing the way of observing everything that surrounds us from the psychological, cultural and social factors of each subject. The research contextualizes how colors came to be used in cinema, in order to better represent reality. It was noticed that the colors, besides affirming this proximity to the real, could also guarantee a specific meaning to what was shown on the scene, helping to evoke sensations to the spectators of a certain work. Using the methodologies of Film Analysis, by Vanoyé and Goliot-Lété (1992) and Image Analysis, proposed by Joly (1996), the objective was to analyze the use of colors in the visual construction of the narrative of the TV series The Handmaid's Tale (2017 ). As a result, it was realized that these are the visual elements of enormous importance in the work, acting directly on the characterization and structuring of the narrative, being still the most noticeable technical component to the viewers of the series. Finally, there is the power of using colors and their meanings in the audiovisual, because when properly applied, they can influence viewers on a psychological and cultural level. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55331 |
Appears in Collections: | SISTEMAS E MÍDIAS DIGITAIS - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_tcc_mlboliveira.pdf | 25,13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.