Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/54151
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Questão agrária e ensino de geografia: representações sobre o agronegócio na chapada do Apodi, Ceará |
Title in English: | Agrarian question and education of geography: representations on agribusiness in chapada do Apodi, Ceará |
Authors: | Lima, Maria Tamires Teotônio Cavalcante, Leandro Vieira |
Keywords: | Questão agrária;Ensino de geografia;Chapada do Apodi |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Geosaberes |
Citation: | LIMA, Maria Tamires Teotônio; CAVALCANTE, Leandro Vieira. Questão agrária e ensino de geografia: representações sobre o agronegócio na chapada do Apodi, Ceará. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 189 - 208, set. 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho busca discutir a relação entre a questão agrária e o ensino de Geografia na Chapada do Apodi - Ceará, analisando as representações sobre a expansão do agronegócio na região. A metodologia estruturou-se em levantamento bibliográfico e na realização de oficina de desenhos voltada para o entendimento da representação da questão agrária pelos estudantes, especificamente o agronegócio. Com a realização do trabalho, constatou-se que é fundamental que a questão agrária seja abordada nas escolas de educação básica, principalmente naquelas que vivenciam direta ou indiretamente os impactos decorrentes do agronegócio, visualizando o ensino de Geografia enquanto um instrumento que proporciona aos estudantes uma tomada de consciência crítica e emancipatória capaz de apreender e questionar sua realidade. |
Abstract: | This paper seeks to discuss the relation between the agrarian question and the teaching of Geography in the Chapada do Apodi - Ceará, analyzing the representations about the expansion of agribusiness in the region. The methodology was structured in the bibliographical survey and in the realization of a drawing workshop focused on the understanding of the representation of the agrarian question by the students, specifically the agribusiness. With the research, it was verified that it is fundamental that the agrarian question is approached in the schools of basic education, mainly those they experience directly or indirectly the impacts arising from the agribusiness, to highlight the teaching of Geography as an instrument that provides students with a critical and emancipatory awareness that can apprehend and to problematize your reality. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54151 |
ISSN: | 2178-0463 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DGR - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_art_mttlima.pdf | 3,44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.