Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/53633
Type: Artigo de Periódico
Title: Práticas de treinamento para futuros professores de Geografia: perspectiva ucraniana
Title in English: Educational trainings for future Geography teachers: ukrainian perspective
Authors: Luniachek, Vadym
Borysenko, Kateryna
Varenko, Tetyana
Keywords: Treinamento de campo;Professor de geografia;Universidade clássica;Universidade pedagógica;Treinamento educacional
Issue Date: 2020
Publisher: Geosaberes
Citation: LUNIACHEK, Vadym; BORYSENKO, Kateryna; VARENKO, Tetyana. Práticas de treinamento para futuros professores de Geografia: perspectiva ucraniana. Geosaberes, Fortaleza, v. 11, p. 406-422, jun. 2020.
Abstract in Brazilian Portuguese: A característica distintiva do ensino superior em Geografia na Ucrânia é que especialistas em nessa área são treinados em dois tipos de instituições de ensino: universidades clássicas e universidades pedagógicas. As universidades clássicas se concentram mais na formação de competências geográficas durante as práticas de treinamento; as universidades pedagógicas visam garantir o domínio dos métodos de Ensino de Geografia. Uma universidade clássica oferece treinamento prático mais completo devido ao fato de terem suas próprias bases e estações de treinamento. Um dos desafios na formação de competências relacionadas à Geografia durante as práticas de treinamento é a necessidade de atualizar o algoritmo para a realização de tais práticas, aumentar sua frequência e concordar com a componente teórica do treinamento dos alunos.
Abstract: The distinctive feature of higher geography education in Ukraine is that specialists in geography are trained at two types of educational institutions: classical and purely pedagogical universities. Classical universities focus more on shaping geography competences during educational trainings while pedagogical ones aim to ensure mastery of the geography teaching methods. A classical university offers more thorough practical training due to the fact that they have their own training bases and stations. One of the challenges in cultivating geography-related competences during educational practical trainings is the need to upgrade the algorithm for conducting such trainings, increase their frequency and agreement with the theoretical component of the students' training.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53633
ISSN: 2178-0463
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DGR - Artigos publicados em revista científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020_art_vluniachek.pdf460,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.