Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52126
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Formação em artes: caminhos para uma Pedagogia Decolonial |
Title in English: | Education in arts: pathways to a decolonial pedagogy |
Authors: | Podestá, Nathan Tejada de Fernandes, Sábatha |
Keywords: | Colonialidade;Formação em artes;Ecologia de saberes |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Vazantes – Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes |
Citation: | PODESTÁ, Nathan Tejada de; FERNANDES, Sábatha. Formação em artes: caminhos para uma Pedagogia Decolonial. Vazantes – Revista do Programa de Pós-graduação em Artes, Fortaleza, v. 3, n. 1, p. 223-240, 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | No presente artigo, buscaremos discorrer acerca da formação em artes, observando como a colonialidade invade o currículo acadêmico nessa área de estudos. Para tanto, o artigo foi estruturado da seguinte maneira: em primeiro momento tratamos da colonialidade em relação à arte, em seguida em relação à universidade, em especial, à formação em música; em segundo momento, discutimos acerca de um projeto decolonial em relação à universidade que incorpora, dentre outras estratégias, a busca pela construção de uma ecologia de saberes; por fim, tratamos de especificidades do conhecimento artístico buscando refletir sobre a incorporação da diversidade epistêmica no campo. |
Abstract: | In the present article we intend to discuss education in arts observing how coloniality invades the academic curriculum in this area of studies. In order to accomplish that the article was structured according to the following: first we will deal with coloniality in relation to art, then in relation to university and in special the case of music education; second, we will discuss a decolonial project in relation to university that brings together, among other strategies, the search for the construction of an ecology of knowledges; at last we will deal with specificities of the artistic knowledge seeking to access possibilities of incorporating epistemic diversity in this field. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52126 |
ISSN: | 2594-5491 |
Appears in Collections: | PPGARTES - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_art_ntpodestasfernandes.pdf | 207,64 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.