Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/4509
Type: Artigo de Periódico
Title: Construção de identidades profissionais: da formação profissional à vivência da inserção no mercado de trabalho
Title in English: Construction of professional identity: the experience of vocational trainng in the labor market integration
Authors: OLIVEIRA, Patricia Whebber Souza de
Keywords: Construção de identidades;Identidades profissionais;Formação profissional;Identity construction;Professional identity;Professional education
Issue Date: 2011
Publisher: http://www.revistalabor.ufc.br/artigos6.php
Citation: OLIVEIRA, P.W. S. (2011)
Abstract in Brazilian Portuguese: Este artigo trata do processo de construção de identidades profissionais no contexto da formação profissional à inserção no mercado de trabalho. Teve como base uma pesquisa qualitativa realizada numa instituição de formação profissional, com a participação de alunos e professores, cujo objetivo foi compreender os processos de socialização e construção de tipos identitários na trajetória de formação profissional à vivência de inserção no mercado de trabalho. Com o enfoque etnográfico e etnometodológico, buscou-se compreender a trajetória escolar e profissional (do início do curso à inserção no mercado de trabalho) através da observação-participante, entrevistas, questionários e análise documental. Como suporte teórico destacou-se as contribuições de Dubar (1997, 1998), com seu estudo de configurações identitárias. Os resultados demonstraram que os cursos contribuíram para construção de tipos identitários, principalmente da identidade para o trabalho. Esta, por sua vez, quando da vivência de trabalho, foi reconstruída em duas, nova identidade de empresa e nova identidade de oficio. Os tipos identitários encontrados se distinguiram em identidade em formação (trajetória escolar) e identidade em exercício (trajetória profissional).
Abstract: This article deals with the process of professional identity construction in the context of professional education into the labor market. It was based on a qualitative research conducted at an institution of professional education, with the participation of students and teachers, whose objective was to understand the processes of socialization and construction of identity types in the course of the professional education and experience of entering the labor market. With ethnographic and ethnomethodological approach, we sought to understand the educational and professional career (the course starts to move into the labor market) through participant observation, interviews, questionnaires and document analysis. As theoretical support highlighted the contributions of Dubar (1997, 1998) with his study of identity configurations. The results showed that the courses have contributed to the construction of identity types, especially the identity for the job. This, in turn, when the experience of work, was rebuilt in two, new corporate identity new occupation identity. The identity types found have distinguished themselves in identity in formation (school performance) and identity in exercise (career).
Description: OLIVEIRA, Patricia Whebber Souza de. Construção de identidades profissionais: da formação profissional à vivência da inserção no mercado de trabalho. Revista do LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 6, p. 344-362, 2011.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4509
ISSN: 1983-5000
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2011_aRT_PWSOliveira.pdf147 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.