Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/37091
Type: | TCC |
Title: | Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio |
Authors: | Santos, André Cunha |
Advisor: | Sanches Neto, Luiz |
Keywords: | Educação Física Escolar;Ensino Médio;ENEM |
Issue Date: | 2017 |
Citation: | SANTOS, André Cunha. Análise das questões de educação física no exame nacional do ensino médio. 2017. 71 f. Monografia (Graduação em Educação física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | A Educação Física ainda é um componente curricular em busca de uma identidade e convive com frequentes mudanças, a inserção no ENEM está fazendo com que as escolas e professores passem por mais uma readequação, com o objetivo de preparar seus alunos para este exame que já se consolidou no cenário nacional. O presente estudo teve como intuito interpretar a temática abordada no ENEM em relação à Educação Física, nesta pesquisa usaremos como material as questões das provas do ENEM de 2009 a 2017 e realizaremos uma análise do conteúdo buscando assim conhecer as temáticas das questões de Educação Física presentes no ENEM. A pesquisa mostrou que o exame exige do aluno conhecimentos em diversos temas da área, mas com abordagens e contextualizações que nem sempre são vistos no ensino médio. |
Abstract: | The Physical Education is still a curricular component in search of an identity and coexists with frequent changes, the insertion in the ENEM is causing the schools and teachers to go through another readjustment, with the objective of preparing their students for this examination that already consolidated in the national scenario. The purpose of this study was to interpret the theme addressed in the ENEM in relation to Physical Education, in this research we will use as material the questions of the ENEM tests from 2009 to 2017 and we will carry out an analysis of the content in order to know the themes of Physical Education issues present in ENEM. Research has shown that the exam requires the student to be knowledgeable in various subjects in the area, but with approaches and contextualization’s that are not always seen in high school. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37091 |
Appears in Collections: | EDUCAÇÃO FÍSICA - LICENCIATURA - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2017_tcc_acsantos.pdf | 3,3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.