Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/33662
Type: Artigo de Periódico
Title: Teorias de enfermagem na formação e na prática profissional: percepção de pós-graduandos de enfermagem
Title in English: Nursing theories in professional training and practice: perception of postgraduate nursing students
Authors: Merino, Maria de Fátima Garcia Lopes
Silva, Paloma Luana de Azevedo Ramos da
Carvalho, Maria Dalva de Barros de
Pelloso, Sandra Marisa
Baldissera, Vanessa Denardi Antoniassi
Higarashi, Ieda Harumi
Keywords: Educação Superior;Educação de Pós-Graduação em Enfermagem;Teoria de Enfermagem
Issue Date: 2018
Publisher: Rev Rene
Citation: MERINO, M. F. G. L. et al. Teorias de enfermagem na formação e na prática profissional: percepção de pós-graduandos de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e3363, 2018.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo: analisar a percepção de pós-graduandos acerca das teorias de enfermagem na formação e na prática profissional. Métodos: pesquisa qualitativa, com 22 alunos matriculados na disciplina Fundamentos Teóricos do Cuidado em Enfermagem de um curso de pós-graduação em enfermagem. Resultados: evidenciaram-se a carência do ensino das teorias de enfermagem na graduação e a necessidade de inserção deste objeto de estudo nos currículos dos cursos, uma vez que elas sustentam e norteiam as ações do enfermeiro, respaldando a relação entre teoria e prática. As teorias conferiram pensamento científico e agregaram valor ao fazer profissional, assegurando qualidade e reconhecimento à profissão. Conclusão: o contato com as teorias na graduação é limitado, e a retomada da temática na pós-graduação é apontada como oportuna. Na percepção dos pós-graduandos, o conhecimento das teorias de enfermagem permite ao profissional extrair sua essência, fortalecer cientificamente sua prática e, assim, reconhecê-las como norteadoras do trabalho.
Abstract: Objective: to analyze the perception of postgraduate students about nursing theories in professional training and practice. Methods: it was a qualitative research with 22 students enrolled in the Theoretical Foundations of Nursing Care class of a postgraduate nursing course. Results: the lack of teaching of nursing theories at the undergraduate level and the need to insert this object of study in the curricula of the courses were verified, since they support and guide nurses’ actions, corroborating the relationship between theory and practice. The theories conferred scientific thinking and added value to professional performance, ensuring quality and recognition to the profession. Conclusion: the contact with the theories in undergraduate studies is limited and resuming the thematic in postgraduation is indicated as opportune. In the perception of the postgraduate students, the knowledge on nursing theories allows professionals to extract their essence, scientifically strengthen their practice and, thus, recognize them as work guidelines.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/33662
ISSN: 2175-6783 (On line)
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_art_mfglmerino.pdf233,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.