Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/28581
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Relações entre Pedagogia Histórico-crítica, Psicologia Histórico-cultural e o conceito de atividade de Leontiev |
Title in English: | Relations between Historical Critical Pedagogy, Historical Cultural Psychology and Leontiev activity concept |
Authors: | Alves, Clarice Gonçalves Rodrigues Melo, Lana Cristina Barbosa de Santos, Virgínia Marne da Silva Araújo dos |
Keywords: | Pedagogia histórico-crítica;Psicologia Histórico-cultural;Atividade;Leontiev |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Revista Labor |
Citation: | ALVES, Clarice Gonçalves Rodrigues; MELO, Lana Cristina Barbosa de; SANTOS, Virgínia Marne da Silva Araújo dos. Relações entre Pedagogia Histórico-crítica, Psicologia Histórico-cultural e o conceito de atividade de Leontiev. Revista Labor, Fortaleza, v. 1, n. 17, p. 27-41, jan./jul. 2017. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O objetivo deste artigo é apresentar a Teoria da Atividade desenvolvida pelo psicólogo russo Leontiev e suas contribuições para o processo de aprendizagem. Valendo-se de reflexões de autores da Pedagogia Histórico-crítica e da Psicologia Histórico-cultural, pretende-se relacionar política, didática e aprendizagem, uma vez que estes elementos são indissociáveis para compreender o panorama educacional contemporâneo. Buscou-se compreender o significado de educação, prática social, atividade, atividade pedagógica para, posteriormente, associá-las com práticas educativas que promovam mudanças significativas nos sujeitos. |
Abstract: | The purpose of this article is to present the Theory of Activity from the Russian psychologist Leontiev and its contributions to the learning process. Taking advantage of various author reflections on the Historical Critical Pedagogy and Historical Cultural Psychology, in order to link policy, teaching and learning, as these elements areinextricably linked to understanding the contemporary educational scene. We sought to understand the meaning of education, social practice, activity and pedagogical activity to, later associate them with educational practices that promote significant changes in the subjects. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28581 |
ISSN: | 1983-5000 (online) |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2017_art_cgralveslcbmelo.pdf | 488,46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.