Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/15212
Type: Artigo de Periódico
Title: As relações entre pensamento e linguagem nas abordagens sociohistórica e psicogenética
Authors: Barreto, Maria do Socorro
Keywords: Linguagem;Pensamento;Discriminação linguística;Linguistic discrimination
Issue Date: 2005
Publisher: Revista Educação em Debate
Citation: BARRETO, M. S. (2005)
Abstract in Brazilian Portuguese: Este texto tem como objetivo analisar a importância da linguagem nos processos de formação superior do pensamento, segundo as concepções de Vygotsky e na construção da inteligência segundo a epistemologia genética de Piaget; discutir alguns aspectos relevantes em relação à origem do pensamento e da linguagem, segundo os mesmos autores; abordar algumas contribuições sobre as raízes genéticas do pensamento e da linguagem e fazer algumas considerações a respeito da discriminação linguística e da prática pedagógica.
Abstract: The objective of this article is to analyze the importance of the language in the processes of the formation of the superior thought, according to the Vygotsky's conception and in the construction of the inteligency, according to Piaget's genetic epistemology, in order to discuss some important aspects regarding the origin of the thought and of the language, according to the some authors. This is done by approaching some genetic roots of the thought and of the language and by doing some considerations regarding the linguistic discrimation and the pedagogic practice.
Description: BARRETO, Maria do Socorro. As relações entre pensamento e linguagem nas abordagens sociohistórica e psicogenética. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 27, v. 1, n. 49/50, p. 50-60, 2005.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15212
ISSN: 0102-1117 (impresso)
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2005_art_msbarreto.pdf8,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.