Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/8735
Type: Dissertação
Title: Recursos metadiscursivos de interação em sequência narrativa
Title in English: Metadiscourse features of interaction in narrative sequence
Authors: Santos, Sâmia Araújo dos
Advisor: Cavalcante, Mônica Magalhães
Keywords: Metadiscursive resources;Interaction;Análise do discurso narrativo;Análise de interação em educação;Recursos Metadiscursivos;Interação
Issue Date: 2011
Publisher: www.teses.ufc.br
Citation: Santos, S. A.; Cavalcante, M. M. (2011)
Abstract in Brazilian Portuguese: Os estudos sobre os recursos metadiscursivos de interação, em sua grande maioria, versam sobre os gêneros do discurso acadêmico. Partindo do pressuposto de que esse fenômeno é constituinte de qualquer texto, propomos em nossa pesquisa investigar a manifestação dos recursos metadiscursivos de interação na perspectiva das macrocategorias de engajamento e de posicionamento em textos de sequência narrativa. Para o alcance deste objetivo, fundamentamo-nos na base teórica de Hyland (2005) para o conceito de metadiscurso e em sua classificação das macrocategorias; e em Adam (2008) para as macrounidades da organização composicional de um texto com ênfase na sequência narrativa. Discutimos, ainda, brevemente, os processos referenciais de anáfora, introdução referencial e dêixis, que se sobrepõem aos recursos metadiscursivos de interação. A partir de um corpus de 16 textos com sequência narrativa dominante, constatamos a presença recorrente dos recursos metadiscursivos de interação. Isso nos permitiu concluir que o fenômeno do metadiscurso também se manifesta nos textos narrativos através das macrocategorias de posicionamento e de engajamento, apresentando-se de forma bastante específica e de forma sobreposta nas macrocategorias analisadas.
Abstract: Most of the studies on the interaction type of metadiscursive resources have investigated the academic-discourse related genres. Based upon the assumption that the metadiscursive phenomenon is present in any text, we carried out an investigation aimed at studying the realization of the interaction type of metadiscursive resources in narrative sequenced texts under the viewpoint of the engagement and stance macro-categories. In order to achieve this objective, we resorted, theoretically speaking, to Hyland (2005) for the concept of metadiscourse and his classification of the macro-categories and to Adam (2008) for the micro-units that make up the compositional organization of a text that is mostly narrative sequenced. We also briefly discussed the occurrences of the referential processes of anaphora, referential introduction, as well as deixis as they conflate with the interaction type of metadiscursive resources. The corpus is composed of 16 texts with a dominant narrative sequence. We found that the interaction type of metadiscursive resources occur recurrently in such texts. This led us to the conclusion that the metadiscourse phenomenon is also present in narrative texts by way of the macro-categories of engagement and stance in a very peculiar manner. It was observed that the analyzed macro-categories may conflate.
Description: SANTOS, Sâmia Araújo dos. Recursos metadiscursivos de interação em sequência narrativa. 126f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2011.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8735
Appears in Collections:PPGL - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2011_dis_sasantos.pdf2,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.