Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/81069| Type: | TCC |
| Title: | A indissociabilidade do cuidar e educar na educação infantil: por uma pedagogia dos cuidados |
| Title in English: | The indissociability of care and education in early childhood education: for a pedagogy of care |
| Authors: | Freitas, Rebeca Rocha |
| Advisor: | Pinto, Georgia Albuquerque de Toledo |
| Keywords in Brazilian Portuguese : | Educação infantil;Cuidar;Educar;Infância |
| Keywords in English : | Early childhood education;Care;Education;Childhood |
| Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
| Issue Date: | 2024 |
| Citation: | FREITAS, Rebeca Rocha. A indissociabilidade do cuidar e educar na educação infantil: por uma pedagogia dos cuidados. 2024. 67 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2024. |
| Abstract in Brazilian Portuguese: | Este estudo tem o objetivo de analisar a relação entre cuidar e educar como ações indissociáveis na educação infantil, tal como está na legislação que, hoje, a normatiza. Dentre os autores pesquisados para fundamentar este trabalho, destacam-se a Ariès (1978), Falk (2010), Libardi e Castro (2017), Carmo e Cintra (2017) e a Legislação Brasileira de Educação. A metodologia utilizada foi a pesquisa analítica documental realizada a partir de editais para seleção e concursos de assistentes e de professores na cidade de Fortaleza. Após o levantamento dos dados, foi realizada a análise documental e comparativa que busca entender, nas atribuições de cada profissional da educação infantil, a indissociabilidade entre o cuidar e o educar. As conclusões mais relevantes apontam para a dificuldade de conseguir, na prática, a indissociabilidade entre o cuidar e o educar, uma vez que cada um dos processos está sendo realizado por atores diferentes e com orientações diferentes em relação às suas atribuições, fazendo, assim, a dissociação entre o cuidar e o educar. |
| Abstract: | This study aims to analyze the relationship between care and education as inseparable actions in early childhood education, as established by current legislation. Among the authors referenced to support this work are Ariès (1978), Falk (2010), Libardi and Castro (2017), Carmo and Cintra (2017), and Brazilian Education Laws. The methodology employed was analytical documental research based on public notices for the selection and hiring of teaching assistants and teachers in the city of Fortaleza. After data collection, a comparative documentary analysis was conducted to examine how the inseparability of care and education is reflected in the roles of early childhood education professionals. The most significant findings highlight the practical challenges of achieving this inseparability, as each process is carried out by different actors with distinct guidelines regarding their responsibilities, thereby reinforcing a dissociation between care and education. |
| URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/81069 |
| Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/8975359784018659 |
| Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/9494976580342305 |
| Access Rights: | Acesso Aberto |
| Appears in Collections: | PEDAGOGIA - DIURNO - TCC |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 2024_tcc_rrfreitas.pdf | 3,8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.