Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/78898
Type: | TCC |
Title: | As metas do Plano Nacional de Educação para o ensino superior: desafios para o Plano de Desenvolvimento Institucional da Universidade Federal do Ceará |
Title in English: | The goals of The National Education Plan for higher education: challenges for The Institutional Development Plan of The Federal University of Ceará |
Authors: | Oliveira, Saullo Pereira de |
Advisor: | Araújo, Adriana Castro |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Plano Nacional de Educação;Plano de Desenvolvimento Institucional;Ensino Superior |
Keywords in English : | National Education Plan;Institutional Development Plan;University education |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | OLIVEIRA, Saullo Pereira de. As metas do Plano Nacional de Educação para o ensino superior: desafios para o Plano de Desenvolvimento Institucional da Universidade Federal do Ceará. 2022. 22 f. TCC (Especialização em Gestão Universitária) - Curso de Especialização em Gestão Universitária, Pró-Reitoria de Gestão de Pessoas, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este artigo tem por objetivo analisar o Plano de Desenvolvimento Institucional elaborado no âmbito da Universidade Federal do Ceará do período de 2018 a 2022, sob a ótica de suas potencialidades e limitações no contexto das metas do Plano Nacional de Educação (2014 a 2024) para o Ensino Superior. Sendo uma investigação de cunho quali-quantitativo e interpretativista, a referida foi estruturada em dois momentos: a) análise bibliográfica dos conceitos e temas relacionados ao Plano Nacional de Educação; b) levantamento e análise documental do Plano de Desenvolvimento Institucional (2018-2022), de anuário estatístico (2022) e dos indicadores de gestão elaborados pela UFC. Como resultado da pesquisa, constata-se que as metas 13 e 14, voltadas à pós-graduação, estão parcialmente cumpridas, enquanto a meta 12, embora registre crescimento, está longe de ser alcançada, sobretudo em termos das taxas líquida e bruta de matrículas, assim como no tocante à expansão das matrículas no segmento público. Pode-se inferir que a Emenda Constitucional nº 95/2016 aprovada no contexto de crise político-econômica, impacta de forma direta e negativa as metas estabelecidas no Plano Nacional de Educação (2014-2024) bem como a existência e a eficácia de Planos Nacionais de Educação das próximas décadas. |
Abstract: | This article aims to analyze the Institutional Development Plan prepared within the scope of the Federal University of Ceará from 2018 to 2022, from the perspective of its potential and limitations in the context of the goals of the National Education Plan ( 2014 to 2024) for Higher Education. Being a quali-quantitative and interpretive investigation, the aforementioned was structured in two moments: a) bibliographic analysis of the concepts and themes related to the National Education Plan; b) survey and document analysis of the Institutional Development Plan (2018-2022), the statistical yearbooks (2014-2022) and the management indicators prepared by the UFC. As a result of the research, it appears that goals 13 and 14, aimed at graduate studies, are partially met, while goal 12, although registering growth, is far from being achieved, especially in terms of net and gross enrollment rates, as well as with regard to the expansion of enrollments in the public sector. It is also important tohighlight that Constitutional Amendment nº. 95/2016 approved in the context of the economic-political crisis, directly and negatively impacts the goals established in the National Education Plan (2014-2024) as well as the existence of and the effectiveness of National Plans of Education in the coming decades. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/78898 |
Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/7145538287985259 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/9105732661300720 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | EGUNI - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2022_tcc_spoliveira.pdf | 607,8 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.