Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77760
Type: | Dissertação |
Title: | A implementação do currículo de educação física da cidade de Teresina-Piauí na prática pedagógica |
Authors: | Soares, Juliana Maria de Andrade |
Advisor: | Silva, Maria Eleni Henrique da |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Currículo;Educação física;Prática pedagógica;Planejamento;Teresina |
Keywords in English : | CV;Physical education;Pedagogical practice;Planning;Teresina |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | SOARES, Juliana Maria de Andrade. A implementação do currículo de educação física da cidade de Teresina-Piauí na prática pedagógica. 2024. 111 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2024. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Esta pesquisa trata de uma análise da implementação do Currículo oficial da cidade de TeresinaPiauí na prática pedagógica. Pensando nessa perspectiva, dentre os componentes que compõem o currículo escolar e tem seu ensino obrigatório, temos a Educação Física. O trabalho teve como objetivo geral investigar e compreender como ocorreu a implementação do currículo de Educação Física da cidade de Teresina-Piauí e, como objetivos específicos: identificar o perfil dos/as docentes participantes da pesquisa, verificar como ocorreu a implementação do currículo de Educação Física na prática pedagógica e quais foram as dificuldades e facilidades para a implementação do currículo. A metodologia de pesquisa privilegiada foi qualitativa do tipo exploratória, onde 15 (quinze) docentes responderam um questionário de três partes: a primeira se referiu aos dados de identificação dos participantes, a segunda com 06 perguntas abertas se referiu ao conhecimento do currículo e sua implementação e a terceira com 07 perguntas abertas se referiu às dificuldades e potencialidades para implementação do currículo. Nos resultados e discussão, os/as docentes informaram conhecer o currículo, e em sua maioria seguirem o que é preconizado no documento, apontando como desafios falta de estrutura, material didático, interesse dos/as estudantes entre outros. Quanto às unidades temáticas e sua abordagem, os/as docentes informaram ter dificuldades com o ensino das Danças, Ginásticas e as Lutas. Sobre os aspectos que podem contribuir para a implementação do currículo, foram citados: material, livro didático, formação continuada e interesse dos/as estudantes. Conclui-se na pesquisa que os/as docentes embora apresentando dificuldades para adequação ao currículo, tem conhecimento dele, participam da formação continuada e tentam alinhar o currículo ao seu planejamento a realidade da escola e ao seu próprio conhecimento, buscando estratégias para que o documento seja utilizado. Como produto educacional da pesquisa organizou-se um infográfico contendo orientações metodológicas sobre o ensino da Dança para os anos finais do ensino fundamental com o objetivo de contribuir com os/as docentes em seus planejamentos. |
Abstract: | This research deals with an analysis of the implementation of the Curriculum of the city of Teresina in pedagogical practice. The curriculum is an important document that references pedagogical practices and is the result of dense discussions in the field of education. Thinking from this perspective, among the components that make up the school curriculum and have mandatory education, we have Physical Education. The general objective of the work was to investigate and understand how the implementation of the Physical Education curriculum in the city of Teresina-Piauí occurred and, as specific objectives: to identify the profile of the teachers participating in the research, to verify how the implementation of the Education curriculum occurred Physics in pedagogical practice and what were the difficulties and facilities for implementing the curriculum. The privileged research methodology was qualitative and exploratory, where 15 (fifteen) teachers answered a three-part questionnaire: the first referred to the identification data of the participants, the second with 06 open questions referred to knowledge of the curriculum and its implementation and the third with 07 open questions referred to the difficulties and potential for implementing the curriculum. In the results and discussion, teachers reported knowing the curriculum, and for the most part following what is recommended in the document, pointing out as challenges lack of structure, teaching material, student interest, among others. Regarding the thematic units and their approach, teachers reported having difficulties with teaching Dances, Gymnastics and Fights. Regarding the aspects that can contribute to the implementation of the curriculum, the following were mentioned: material, textbook, continued training and student interest. The research concludes that teachers, although presenting difficulties in adapting to the curriculum, are aware of it, participate in continuing education and try to align the curriculum with their planning, and also the reality of the school, with their own knowledge, seeking strategies for the document to be used. What is expected is that with this study, research and discussions will not be exhausted so that Physical Education curricula are meaningful in the educational space for all the agents involved. As an educational product of the research, an infographic was organized containing methodological guidelines on teaching Dance for the final years of elementary school with the aim of contributing to teachers in their planning. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77760 |
Author's Lattes: | https://lattes.cnpq.br/5945584138750048 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/2076267318309264 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | IEFES - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_dis_jmasoares.pdf | 2,76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.