Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77279
Type: | Dissertação |
Title: | A política de educação integral: um estudo de caso numa escola de ensino fundamental (Maracanaú-CE) |
Authors: | Campos, Maria Sulamita Gonçalves de Lima |
Advisor: | Alcântara, Adriana de Oliveira |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Educação;Tempo integral;Políticas Públicas;Avaliação |
Keywords in English : | Education;Full-time;Public policy;Assessment |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | CAMPOS, Maria Sulamita Gonçalves de Lima. A política de educação integral: um estudo de caso numa escola de ensino fundamental (Maracanaú-CE). 2024. 128 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Avaliação de Políticas Públicas) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2024. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O objetivo principal deste trabalho foi avaliar os resultados da Política de Educação Integral, na perspectiva dos/das educandos/as dos anos finais, numa escola de ensino fundamental, em Maracanaú. Entre os objetivos específicos foi de interesse investigar o modelo de educação integral implantado nesta escola; relacionar o rendimento escolar dos/das educandos/as às diretrizes de Educação Integral vigente; observar como os/as educandos/as, professores/as e gestores visualizam essa política pública em seus cotidianos. A abordagem da pesquisa constituiu-se como qualitativa, tendo caráter descritivo e exploratório, voltada a uma análise em profundidade e detalhamento. Foram imprescindíveis a pesquisa o documental, teórica e de campo, cujos instrumentos principais o questionário e a entrevista semiestruturada. Apesar de ser uma política bem avaliada, bem recebida por todos os/as atores/atrizes envolvidos/as, foi constatado que a maneira de implantação escolhida pelo município careceu de um melhor planejamento, para que esse processo ocorresse sem atropelos e sem falta de recursos materiais, físicos e de formação de todas as pessoas implicadas. |
Abstract: | The main objective of this work was to evaluate the results of the Integral Education Policy, from the perspective of students in the final years, in an elementary school in Maracanaú. Among the specific objectives, it was of interest to investigate the comprehensive education model implemented in this school; relate students' academic performance to current Comprehensive Education guidelines; observe how students, teachers and managers view this public policy in their daily lives. The research approach was qualitative, having a descriptive and exploratory character, aimed at an in-depth and detailed analysis. The research method is documentary and field, also bibliographic in nature, using a semi-structured questionnaire and an interview guide as a research instrument, researching the impacts of the full-time public policy developed in a school in Maracanaú. Realizing that despite being a very valuable policy, which is well received by all actors involved in it, the implementation method chosen by the municipality required better planning, so that this process could occur without disruptions and without lack of material resources, physical and training of all those involved. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77279 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/7900026385283869 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | MAPP - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_dis_msglcampos.pdf | 2,7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.