Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76482
Type: | TCC |
Title: | Cartografias das forças em disputa na produção da educação escolar na RESEX da Prainha do Canto Verde |
Authors: | Paz, André Soares dos Santos |
Advisor: | Fonteles Filho, José Mendes |
Keywords in Brazilian Portuguese : | RESEX Prainha do Canto Verde;Análise Institucional;Educação Contextualizada |
Keywords in English : | RESEX Prainha do Canto Verde;Institutional Analysis;Contextualized education |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | PAZ, André Soares dos Santos. Cartografias das forças em disputa na produção da educação escolar na RESEX da Prainha do Canto Verde. 2021. 100 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este artigo realiza uma análise institucional e a cartografia das forças que moldam a educação na comunidade da RESEX Prainha do Canto Verde, Ceará, Brasil. A pesquisa destaca a luta da comunidade para preservar seu território e modo de vida, com foco na evolução da educação desde a construção da primeira escola até a formação da Escola Bom Jesus dos Navegantes. O autor, também professor e sujeito envolvido na temática, examina a implementação do currículo e práticas educacionais, destacando desafios e conflitos presentes. A análise institucional busca compreender as forças em disputa, enquanto o autor compartilha suas percepções como parte integrante do processo educacional na comunidade. |
Abstract: | This article conducts an institutional analysis and cartography of the forces shaping education in the community of RESEX Prainha do Canto Verde, Ceará, Brazil. The research highlights the community's struggle to preserve its territory and way of life, with a focus on the evolution of education from the construction of the first school to the establishment of Bom Jesus dos Navegantes School. The author, also a teacher and involved participant in the theme, examines the implementation of the curriculum and educational practices, emphasizing challenges and conflicts. Institutional analysis seeks to understand the forces at play, while the author shares insights as an integral part of the educational process in the community. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76482 |
Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/6930267822852482 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/9511263691926040 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PEDAGOGIA - TCC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2021_tcc_asspaz.pdf | 2,72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.