Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/700
Type: | Dissertação |
Title: | O dispositivo e seus processo: análise dos filmes 33 e filmefobia e seus diários de campo |
Title in English: | The device and its process: analysis of 33 films, filmefobia and his field diaries |
Authors: | Pereira, Georgia da Cruz |
Advisor: | Furtado, Sylvia Beatriz Bezerra |
Keywords: | Documentário brasileiro contemporâneo;Narrativa;Dispositivo;Crítica de processo;Contemporary brazilian documentary;Narrative;Apparatus;Criticism of process |
Issue Date: | 2011 |
Citation: | PEREIRA, Georgia da Cruz. O dispositivo e seu processo: análise dos filmes 33, filmefobia e seus diários de campo. 2011. 117f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Instituto de Arte e Cultura, Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Fortaleza-CE, 2011. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O presente trabalho analisa os filmes 33 e Filmefobia, do cineasta brasileiro Kiko Goifman, a partir de suas perspectivas cinematográficas e narrativas, buscando identificar de que maneira os dispositivos desenvolvidos pelo diretor atuam, como se organizam suas narrativas e suas relações com o processo criativo. A partir de uma explanação sobre o conceito de dispositivo no cinema, traça-se sua relação com o documentário brasileiro contemporâneo e as questões narrativas. Dentro desses dispositivos, trabalha-se ainda com a noção de crítica de processo de criação, tendo como foco da análise os diários de filmagens. Por meio da análise dos filmes, pretendese compreender como se dá a construção dos dispositivos nos documentários em questão, seus parâmetros de atuação e sua relação com o processo de criação. Esta pesquisa trabalha com a metodologia de análise fílmica e de crítica de processo. |
Abstract: | This research analyzes the movies 33(2003) and Filmefobia (2009), directed by Brazilian filmmaker Kiko Goifman. The movies were studied from their cinematographic perspective and narratives, seeking to indentify how act the appartus developed by the director and its relationship with the creative process. From an explanation about the concept of apparatus in cinema, is traced its relationship to contemporary Brazilian documentaries and narrative questions. Within these apparatus, it works also with the notion of criticism of the creative process, focusing on the analysis of the filming journals. Through analysis of the films, the aim is to understand how is the construction of the apparatus in the documentaries in question, their action parameters and their relationship with the creative process. This research works with the methodology of film analysis and criticism of the process. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/700 |
Appears in Collections: | PPGCOM - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2011_Dis_GCPereira.pdf | 876,71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.