Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/69018
Type: | TCC |
Title: | Os desafios do ensino de matemática no contexto de aulas remotas, os softwares como alternativa no ensino e aprendizagem |
Title in English: | The challenges of teaching mathematics in the context of remote classes, software as an alternative in teaching and learning |
Authors: | Nascimento, Aloilson Tavares do |
Advisor: | Rodrigues, Diego de de Sousa |
Keywords: | Ensino de matemática;Software educacional;Educação a distância |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | NASCIMENTO, Aloilson Tavares do. Os desafios do ensino de matemática no contexto de aulas remotas, os softwares como alternativa no ensino e aprendizagem. 2020. 28 f. TCC (Graduação em Matemática) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Aracoiaba, 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | A COVID-19 atingiu absurdamente vários setores, o principal deles foi a educação. Uma vez que a medida de contenção da disseminação viral seja o distanciamento social, recomendado pelos órgãos competentes, as aulas presenciais são suspensas e surge o Ensino Remoto Emergencial, com o objetivo de dar continuidade ao ano letivo das instituições educacionais. O professor precisou se reinventar junto àspráticas didáticas-pedagógicas. O uso das Tecnologias de Informação e Comunicação são as ferramentas necessárias para a expansão do ensino e aprendizagem. Diante disso, os softwares educacionais se tornaram um grande aliado ao professor. O trabalho é um estudo bibliográfico e um estudo de caso do ensino da matemática diante o contexto das aulas remotas. A experiência e vivência da prática na construção e o estudo de gráficos e tabelas realizado na turma de anos finais da Escola Municipal de Capistrano-CE, com a adesão de 54,54 % dos alunos com acesso à internet. Contudo, o ensino da matemática diante esta situação real é um grande desafio para os professores da área. Como suporte, a busca de softwares matemáticos e através da gamificação é uma alternativa para a alusão das aulas de matemática. |
Abstract: | The COVID-19 reached absurdly various sectors, the main one being education. Once the measure of containment of viral dissemination is the social distance recommended by Organs competent bodies, the face-to-face classes are suspended and Emergency Remote Teaching appears, with the objective of continuing the academic year of educational institutions. The teacher needed to reinvent himself with didactic- pedagogical practices. The use of Information and Communication Technologies are the necessary tools for the expansion of teaching and learning. Therefore, educational software has become a great ally to the teacher. The work is a bibliographic study and a case study of the teaching of mathematics in the context of remote classes. The experience and experience of the construction practice and the study of graphs and tables carried out in the final years class of the County School of Capistrano-CE, coma accession of 54.54% of students with access to internet. However, teaching mathematics in the face of this real situation is a major challenge for teachers in the field. In support, the pursuit of mathematical software and through gamification is the alternative to the allusion of math classes. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69018 |
Appears in Collections: | MATEMÁTICA - LICENCIATURA (EaD) - TCC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_tcc_atnascimento.pdf | 867,51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.