Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/64236
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado |
Title in English: | Environmental Education and Historical-Critical Pedagogy: build the engagement teacher’s work mandala |
Authors: | Feitosa, Raphael Alves Abílio, Francisco José Pegado |
Keywords: | Environmental Education;Historic-Critical Pedagogy;Mandala;Educação Ambiental;Pedagogia Histórico-Crítica;Mandala |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Ciências & Cognição |
Citation: | FEITOSA, Raphael Alves; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Educação Ambiental e Pedagogia Histórico-Crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado. Ciências & Cognição, [s. l.], v. 20, n. 1, p. 155-170, 2014. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O texto analisa as possibilidades que a Pedagogia Histórico-Crítica (PHC) pode trazer para a educação ambiental, apresentando como contribuição relevante para o tema trabalhado a perspectiva de se enfatizar o lado crítico da educação ambiental (EA), considerando como basilar os aspectos sociais, políticos e culturais da educação, buscando uma relação metabólica sustentável entre ser humano e natureza. Como mote gerador, o artigo traz como enredo construtivo a mandala, síntese dialética de múltiplas determinações, baseada em seis aspectos que articulam a PHC e a EA: Marxismo; PHC; educação ambiental; transformação social; Didática; Político-Pedagógico. Como contribuição da PHC para a EA crítica, o texto aponta, em âmbito epistemológico, o materialismo histórico-dialético como arcabouço filosófco; em âmbito político, a ação pedagógica dos educadores ambientais; e em âmbito didático engloba os aspectos didáticos da PHC. |
Abstract: | The paper discusses the possibiliti es that the Historical-Criti cal Pedagogy (PHC) can bring environmental educati on, showing how important contributi on to this subject perspecti ve to emphasize the criti cal side of environmental educati on (EE), which considers it as the basic social, politi cal and cultural educati on, seeking a sustainable metabolic relati on between human beings and nature. How slogan generator, this paper presents a constructi ve plot as the mandala, dialecti cal synthesis of multi ple determinati ons, based on six aspects that arti culate the PHC and EE: Marxism; PHC, environmental educati on; social transformati on; Curriculum; Politi cal and Pedagogical. As a contributi on of PHC to criti cal EE, the text points: the epistemological framework, the historical and dialecti cal materialism as a philosophical framework, the politi cal level of the pedagogical acti on of environmental educators; didacti c framework covers the didacti c aspects of PHC. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64236 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DBIO - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2015_art_rafeitosa.pdf | 5,09 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.