Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/64225
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Didática da biologia: reflexões acerca de confluências formativas |
Title in English: | Didactics of biology: reflections on formative confluences |
Authors: | Brito, Marily da Silva Feitosa, Raphael Alves |
Keywords: | Didática da biologia;Epistemologia;Transposição didática;Formação docente;Didactics of biology;Epistemology;Didactic transposition;Teacher training |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Revista de Educación en Biología |
Citation: | BRITO, Marily da Silva; FEITOSA, Raphael Alves. Didática da biologia: reflexões acerca de confluências formativas. Revista de Educación en Biología, [s. l.], v. 22, n. 1, p 1-14, 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este artigo consubstancia uma pesquisa bibliográfica centrada nos escritos sobre Didática das Ciências e da Biologia, num interesse científico de fundamentar algumas confluências formativas na área, corroborado pela necessidade de maior atenção para o campo específico da Didática da Biologia. Trilhou-se reflexões, buscando apontar alguns pressupostos, como: epistemologia/história, transposição didática/recontextualização e formação docente. Conclui-se que muito ainda tem a ser amadurecido no âmbito do tratamento didático, dos currículos das licenciaturas, na superação de equívocos conceituais, epistemológicos e históricos, além da formação docente. Mediante o exposto, tais estudos têm a possibilidade de converter os obstáculos para o alcance e desenvolvimento de um corpo de conhecimentos sólidos na área da Didática da Biologia |
Abstract: | This article is based on a bibliographic research with a focus on the writings on Didactics of Sciences and Biology, in a scientific interest to base some formative confluences in the area, corroborated by the need for greater attention to the specific field of Didactics of Biology. Reflections were made, seeking to point out some assumptions, such as: epistemology / history, didactic transposition / recontextualization and teacher training. It is concluded that much still has to be matured in the field of didactic treatment of the undergraduate curricula, overcoming conceptual, epistemological, historical misconceptions, as well teacher education. In this context, such studies have the possibility of overcoming the obstacles for the field and development of a solid body of knowledge in the area of Didactics of Biology. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64225 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DBIO - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_art_msbrito.pdf | 187,99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.