Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/64225
Type: Artigo de Periódico
Title: Didática da biologia: reflexões acerca de confluências formativas
Title in English: Didactics of biology: reflections on formative confluences
Authors: Brito, Marily da Silva
Feitosa, Raphael Alves
Keywords: Didática da biologia;Epistemologia;Transposição didática;Formação docente;Didactics of biology;Epistemology;Didactic transposition;Teacher training
Issue Date: 2019
Publisher: Revista de Educación en Biología
Citation: BRITO, Marily da Silva; FEITOSA, Raphael Alves. Didática da biologia: reflexões acerca de confluências formativas. Revista de Educación en Biología, [s. l.], v. 22, n. 1, p 1-14, 2019.
Abstract in Brazilian Portuguese: Este artigo consubstancia uma pesquisa bibliográfica centrada nos escritos sobre Didática das Ciências e da Biologia, num interesse científico de fundamentar algumas confluências formativas na área, corroborado pela necessidade de maior atenção para o campo específico da Didática da Biologia. Trilhou-se reflexões, buscando apontar alguns pressupostos, como: epistemologia/história, transposição didática/recontextualização e formação docente. Conclui-se que muito ainda tem a ser amadurecido no âmbito do tratamento didático, dos currículos das licenciaturas, na superação de equívocos conceituais, epistemológicos e históricos, além da formação docente. Mediante o exposto, tais estudos têm a possibilidade de converter os obstáculos para o alcance e desenvolvimento de um corpo de conhecimentos sólidos na área da Didática da Biologia
Abstract: This article is based on a bibliographic research with a focus on the writings on Didactics of Sciences and Biology, in a scientific interest to base some formative confluences in the area, corroborated by the need for greater attention to the specific field of Didactics of Biology. Reflections were made, seeking to point out some assumptions, such as: epistemology / history, didactic transposition / recontextualization and teacher training. It is concluded that much still has to be matured in the field of didactic treatment of the undergraduate curricula, overcoming conceptual, epistemological, historical misconceptions, as well teacher education. In this context, such studies have the possibility of overcoming the obstacles for the field and development of a solid body of knowledge in the area of Didactics of Biology.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64225
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DBIO - Artigos publicados em revista científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_art_msbrito.pdf187,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.