Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/56275
Type: | Artigo de Evento |
Title: | Arquivo, memória e resistência: uma análise do documentário ‘Peões’, de Eduardo Coutinho |
Title in English: | Archive, memory and resistance: an analysis of the documentary ‘Peões’, directed by Eduardo Coutinho |
Authors: | Passos, Luana Vitorino Sampaio Nogueira, Diego Benevides |
Keywords: | Arquivos - História;Memórias;Peões (Filme) |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Compós |
Citation: | PASSOS, Luana Vitorino Sampaio; NOGUEIRA, Diego Benevides. Arquivo, memória e resistência: uma análise do documentário ‘Peões’, de Eduardo Coutinho. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 24., 2020, Campo Grande. Anais [...] Campo Grande: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O artigo propõe investigar os processos de produção de cultura, memória, esquecimento e imagens de arquivo no filme Peões (2004), de Eduardo Coutinho. O objetivo deste trabalho é discorrer sobre a constituição da memória coletiva no documentário por meio de lembranças individuais desencadeadas pelas imagens de arquivo, a fim de observar como contribuem para a construção narrativa da experiência política coletiva. Para isso, discutimos sobre a relação entre memória e arquivo nos processos comunicacionais de cultura junto a estratégias de rememoração, resistência, esquecimento e testemunho presentes em Peões. Nesse percurso teórico, contamos com as reflexões sobre o conceito de história de Walter Benjamin e a concepção dos processos comunicacionais, decodificação e memória comum da Semiótica da Cultura pensada por Iúri Lotman. |
Abstract: | The paper proposes an investigation about the production processes of culture, memory, forgetfulness and archival footage in the movie Peões (2004), directed by Eduardo Coutinho. This paper’s objective is to discuss the constitution of the collective memory in the documentary through individual memories triggered by archival footage, in order to observe how they contribute to the narrative’s development within a political collective experience. To do so, we discuss the relationship between memory and archive in the communicational processes of culture together with strategies of recalling, resistance, forgetfulness and testimony that are present in Peões. In this theoretical path, we count on the thoughts about the concept of history by Walter Benjamin and the notion of communicational processes, decoding and common memory of the Semiotic Theory of Culture by Iúri Lotman. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56275 |
ISBN: | 978-65-5630-000-9 |
Appears in Collections: | PPGCOM - Trabalhos apresentados em eventos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_eve_lvspassos.pdf | 1,02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.