Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/54388
Type: Artigo de Periódico
Title: Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde
Title in English: An Integrative Review on the Use of Chatbot to Support Health Education
Authors: Cursino, Jose Ricardo Vasconcelos
Calista, Andrea Abreu
Nascimento, Jefferson Elder da Mota
Campos Filho, Amadeu Sá de
Keywords: Educação;Saúde;Tecnologia Educacional
Issue Date: Jan-2020
Publisher: Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
Citation: CURSINO, Jose Ricardo Vasconcelos et al. Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p.108-122, jan./abr. 2020.
Abstract in Brazilian Portuguese: Introdução: O crescimento do uso de tecnologias educacionais se intensificou com o passar dos anos. Uma dessas tecnologias é o Chatbots, um Agente Inteligente de diálogo por meio de mensagens, em que seu uso na saúde já se mostrou promissor ao ser implementado em diversas áreas. Objetivo:Analisar a produção acadêmica de chatbots aplicados na educação em saúde, noperíodode 2013à2019. Método:Revisão integrativa, realizada a partir da combinação de 12 descritores, divididos em trêsdomínios, em seis basesde dados, nas línguas portuguesae inglesa. Resultados e discussão:Com 416 resultados iniciais, que após passar pelos critérios de inclusão e exclusão apresentaram-seem 31 publicações utilizadas nesta revisão. Após análise,notou-seque os principais usos do Chatbotsão na educação (41,9%) e na utilização como instrumento de apoio aos profissionais de saúde (22,5%). Conclusão:Concluiu-seque a utilização de chatbots para o auxílio e o ensino aos pacientes, estudantes e profissionais é evidentemente eficaz, mas se faznecessária uma maiordifusão dessa tecnologia com o objetivo de promover o uso mais efetivo dos chatbots.
Abstract: Introduction: The growth in the use of educational technologies has intensified as the years go by. One of these technologies are the Chatbots, an intelligent agent of dialogue through messages, its use in health has already proved promising as it is implemented in several areas.Objective: To analyze the academic production of chatbots applied in health education, from 2013 to 2019. Method: Integrative review, carried out from the combination of 12 descriptors, divided into 3 domains, into 6 databases, in Portuguese andEnglish languages. Results and discussion: With 416 initial results, which after going through the inclusion and exclusion criteria resulted in 31 publications used in this review. After analysis, it was noted thatthe main usesof Chatbotsarein education (41.9%), andin usingas an instrument to support professionals (22.5%). Conclusion: It has concluded that the use of chatbots for the assistance and teaching of patients, students and professionals is effective but a greater dissemination of this technology is necessary in order to promote the more effective use of chatbots.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54388
ISSN: 2525-9563
Appears in Collections:NUTEDS - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020_art_jrvcursino.pdf592,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.