Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/44101
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Design Participativo na Comunidade Brasileira de Informática na Educação: um mapeamento sistemático |
Authors: | Alves, Daniel Domingos Rosa, Jean C. S Matos, Ecivaldo Figueredo de |
Keywords: | Informática;Educação - Informática;Tecnologia |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | UFSCar |
Citation: | ALVES, Daniel Domingos; ROSA, Jean C. S.; MATOS, Ecivaldo Figueredo de. Design Participativo na Comunidade Brasileira de Informática na Educação: um mapeamento sistemático. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 828-837. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O Design Participativo (DP) tem o objetivo de promover a participação ativa das pessoas na construção de artefatos, processos e ambientes que moldam a sua vida. O DP pode ser um forte aliado à Informática na Educação, pois quem deve descrever os critérios mais importantes relacionados à necessidade e desejos para a construção de um software educacional são os seus (potenciais) usuários (professores, estudantes). Para mapear como o DP tem sido utilizado pela comunidade científica brasileira de Informática na Educação, foi realizado um mapeamento sistemático da literatura que identificou 11 artigos sobre a temática. Com o mapeamento foi possível evidenciar que há poucos estudos que utilizaram DP no contexto de Informática na Educação. Apesar disso, os estudos encontrados apresentam importantes contribuições quando utilizado DP em Informática na Educação. |
Abstract: | Participatory Design (PD) aims to promote the people active participation in the construction of artifacts, processes, and environments that shape their lives. PD can be a strong allied with Informatics in Education since it is the (potential) users (teachers, students) who must describe the most important criteria related to the need and desires for the construction of educational software. To map how the PD has been used by the Brazilian scientific community of Informatics in Education we conduct a systematic mapping of the literature and identified 11 papers on the subject. With the mapping, it was possible to show few studies that used PD in the context of Informatics in Education. Nevertheless, the studies found have important contributions when using PD in Informatics in Education |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44101 |
ISSN: | 2316 8889 |
Appears in Collections: | FACED - Eventos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_eve_ddalves.pdf | 202,31 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.