Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/41599
Type: Artigo de Periódico
Title: Efeitos de intervenção educativa no conhecimento e atitude sobre detecção precoce do câncer de mama
Title in English: Effects of educational intervention on knowledge and attitude on early detection of breast cancer
Authors: Alves, Pricilla Cândido
Ferreira, Iarlla Silva
Santos, Míria Conceição Lavinas
Almeida, Adrielle Oliveira Azevedo de
Fernandes, Ana Fátima Carvalho
Keywords: Neoplasias da Mama;Prevenção Secundária;Entrevista Motivacional;Conhecimento
Issue Date: 2019
Publisher: Rev Rene
Citation: ALVES, Pricilla Cândido et al. Efeitos de intervenção educativa no conhecimento e atitude sobre detecção precoce do câncer de mama. Rev Rene, Fortaleza, v. 20, e40765, 2019.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo: comparar conhecimento e atitude de mulheres em relação à detecção precoce do câncer de mama, antes e após aplicação de intervenção educativa. Métodos: estudo quase-experimental, realizado com 91 mulheres. Através da aplicação de intervenção educativa, as mulheres foram divididas em quatro grupos de educação em saúde. O material educativo utilizado foi um folder informativo sobre detecção precoce do câncer de mama, associado à técnica de entrevista motivacional breve. Resultados: a intervenção educativa associada à entrevista motivacional breve promoveu aumento da adequação do conhecimento (p=0,001) e da atitude (p=0,007). Conclusão: a intervenção educativa foi capaz de elevar o percentual de adequabilidade do conhecimento e da atitude de mulheres em relação à detecção precoce do câncer de mama.
Abstract: Objective: to compare the knowledge and attitude of women in relation to the early detection of breast cancer, before and after the application of educational intervention. Methods: a quasi-experimental study was conducted with 91 women. Through the application of educational intervention, women were divided into four groups of health education. The educational material used was an informative folder on the early detection of breast cancer, associated to the brief motivational interview technique. Results: the educational intervention associated to the brief motivational interview promoted an increase in the adequacy of knowledge (p=0.001) and attitude (p=0.007). Conclusion: the educational intervention was able to increase the percentage of adequacy of the knowledge and the attitude of women in relation to the early detection of breast cancer.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41599
ISSN: 2175-6783 (On line)
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_art_pcalves.pdf191,42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.