Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem |
Title in English: | Leadership teaching strategies in undergraduate nursing courses |
Authors: | Lins, Maria da Luz Balsanelli, Alexandre Pazetto Neves, Vanessa Ribeiro |
Keywords: | Liderança;Ensino;Estudantes de Enfermagem |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Rev Rene |
Citation: | LINS, M. L. ; BALSANELLI, A. P. ; NEVES, V. R. Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e3226, 2018. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Objetivo: identificar as evidências científicas acerca das estratégias para ensinar liderança na graduação de Enfermagem. Métodos: revisão integrativa da literatura, nas bases de dados Literatura Latino-americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Bases de dados de Enfermagem, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline e Web of Science. Resultados: quatorze artigos incluídos de 356 recuperados. As principais estratégias de ensino identificadas foram: estágio em enfermagem, simulação de eventos clínicos reais e uso de recursos audiovisuais que impactam positivamente no aprendizado da liderança. Conclusão: formas criativas e inovadoras de aprendizagem melhoram comportamentos de liderança, favorecem a formação de líderes entre graduandos de enfermagem e refutam a pedagogia convencional e passiva. |
Abstract: | Objective: to identify the scientific evidence on strategies to teach leadership in undergraduate nursing courses. Methods: an integrative review of the literature carried out in the Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Nursing Databases, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline and Web of Science. Results: fourteen articles from the 356 retrieved in the survey were included in the review. The main teaching strategies identified were: nursing internship, simulation of real clinical events and use of audiovisual resources that positively impact leadership learning. Conclusion: creative ways and innovative approaches to learning improve leadership behaviors, favor the training of leaders among nursing undergraduates, and refute conventional and passive pedagogy. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173 |
ISSN: | 2175-6783 (On line) |
Appears in Collections: | DENF - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_art_mllins.pdf | 198,82 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.