Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173
Type: Artigo de Periódico
Title: Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem
Title in English: Leadership teaching strategies in undergraduate nursing courses
Authors: Lins, Maria da Luz
Balsanelli, Alexandre Pazetto
Neves, Vanessa Ribeiro
Keywords: Liderança;Ensino;Estudantes de Enfermagem
Issue Date: 2018
Publisher: Rev Rene
Citation: LINS, M. L. ; BALSANELLI, A. P. ; NEVES, V. R. Estratégias para ensinar liderança na graduação de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e3226, 2018.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo: identificar as evidências científicas acerca das estratégias para ensinar liderança na graduação de Enfermagem. Métodos: revisão integrativa da literatura, nas bases de dados Literatura Latino-americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Bases de dados de Enfermagem, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline e Web of Science. Resultados: quatorze artigos incluídos de 356 recuperados. As principais estratégias de ensino identificadas foram: estágio em enfermagem, simulação de eventos clínicos reais e uso de recursos audiovisuais que impactam positivamente no aprendizado da liderança. Conclusão: formas criativas e inovadoras de aprendizagem melhoram comportamentos de liderança, favorecem a formação de líderes entre graduandos de enfermagem e refutam a pedagogia convencional e passiva.
Abstract: Objective: to identify the scientific evidence on strategies to teach leadership in undergraduate nursing courses. Methods: an integrative review of the literature carried out in the Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Nursing Databases, Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature, Public Medline and Web of Science. Results: fourteen articles from the 356 retrieved in the survey were included in the review. The main teaching strategies identified were: nursing internship, simulation of real clinical events and use of audiovisual resources that positively impact leadership learning. Conclusion: creative ways and innovative approaches to learning improve leadership behaviors, favor the training of leaders among nursing undergraduates, and refute conventional and passive pedagogy.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32173
ISSN: 2175-6783 (On line)
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_art_mllins.pdf198,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.