Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/23133
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Pensamento pós-moderno e formação do professor de História no contexto da crise estrutural do capital |
Other Titles: | Pensamiento postmoderno y la formación de los docentes de Historia en el contexto de la crisis estructural del capital |
Title in English: | Postmodern thought and History teacher education within the context of structural crisis of capital |
Authors: | Pereira, Antônio Marcondes dos Santos Costa, Frederico Jorge Ferreira Santos, José Deribaldo Gomes dos |
Keywords: | Pensamento pós-moderno;Educação;Concepção de História;Crise estrutural do capital |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Revista Educação em Debate |
Citation: | PEREIRA, Antônio Marcondes dos Santos; COSTA, Frederico Jorge Ferreira; SANTOS, José Deribaldo Gomes dos. Pensamento pós-moderno e formação do professor de História no contexto da crise estrutural do capital. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 38, n. 72, p. 104-120, jul./dez. 2016. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este artigo pretende desenvolver uma reflexão crítica sobre as influências do pensamento pós-moderno na construção de uma concepção de História. O foco principal da análise será a relação pós-modernidade e educação, recortando, principalmente, a formação do professor de História no contexto histórico atual de crise estrutural do capital e suas implicações político-sociais no processo de ensino e aprendizagem dessa disciplina. Nossa base teórica de análise será o marxismo. Esperamos contribuir iluminando o debate sobre a formação docente no cenário de crise do capitalismo contemporâneo. |
Abstract: | In this article, we aims to develop a critical reflection on the influences of postmodern thinking to build a conception of History. Our analysis is about the relations between postmodernity and education, focusing especially on teacher education within the current context of structural crisis of capital and its political-social implications on teaching and learning process in History. For this, Marxism is our theoretical background trough which we hope to contribute for the debate with regard to teacher education within the scenario of contemporary capitalist crisis. |
Abstract in Spanish: | Este artículo tiene como objetivo desarrollar una reflexión crítica sobre la influencia del pensamiento postmoderno en la construcción de una concepción de historia. El enfoque principal del análisis tiene como base la relación entre la postmodernidad y la educación, destacando principalmente la formación del profesorado de historia en el contexto histórico actual de la crisis estructural del capital y sus implicaciones políticas-sociales en la enseñanza y aprendizaje de esta asignatura. Nuestros análisis teóricos se basan en el marxismo. Esperamos contribuir con un mejor aclaramiento sobre el debate acerca de la formación del profesorado en el escenario contemporáneo de la crisis capitalista. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23133 |
ISSN: | 2526-0847 (online) |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2016_art_amspereirafjfcosta.pdf | 322,2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.