Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/16417
Type: | Dissertação |
Title: | Sobre equações e funções na educação básica, uma análise de erros |
Title in English: | About equations and functions in basic education, error analysis |
Authors: | Sousa, Jean Carlos Fideles de |
Advisor: | Costa, Maria Silvana Alcantara |
Keywords: | Matemática;Função afim;Resolução de problemas |
Issue Date: | 2014 |
Citation: | SOUSA, Jean Carlos Fideles de. Sobre equações e funções na educação básica, uma análise de erros. 2014. 47 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Neste trabalho, fizemos um breve estudo sobre a função afim, a equação do primeiro grau e uma análise sobre os principais erros cometidos por alunos na resolução destas. Inicialmente apresentamos o corpo dos números reais, em sequência estudamos a função afim, a qual tem este conjunto como domínio, e mostramos que seu gráfico é uma reta. Para calcular o zero da função afim, nos deparamos com uma equação do primeiro grau; assim, na seção seguinte, apresentamos brevemente a equação do primeiro grau. No capítulo dois, apresentamos os resultados obtidos pela pesquisa realizada em uma escola pública, e nele apontamos os principais erros cometidos pelos alunos na compreensão desses dois conceitos: equação e função. |
Abstract: | In this work we made a brief study of the affine function, the equation of the first degree and na analysis of the major mistakes made by students in addressing these. Initially we present the field of real numbers, we study the following affine function, which has this set as domain, and show that is graph is a straight line. To calculate the zero affine afunction faced with an equation of the first degree, so in the next section, we briefly present the equation of the first degree. In chapter two we present the results obtained from the survey conducted in a public school, and it pointed out the mistakes made by students in the understanding of these two concepts of equation and function. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16417 |
Appears in Collections: | PROFMAT - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2014_dis_jcfsousa.pdf | 1,22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.