Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/9135
Type: | Tese |
Title: | Ensino e aprendizagem de língua inglesa como língua estrangeira: análise de crenças no contexto público escolar |
Title in English: | Teaching and learning of English as a foreign language: analysis of beliefs in the public school context |
Authors: | Serpa, Maria Teresa Sousa |
Advisor: | Moura, Ana Célia Clementino |
Keywords: | Beliefs;English Language Teaching and Learning;Língua inglesa - Estudo e ensino - Falantes de português;Professores de inglês - São Luís(MA) - Atitudes;Estudantes do ensino fundamental - São Luís(MA) - Atitudes;Aprendizagem |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | www.teses.ufc.br |
Citation: | Serpa, M. T. S.; Moura, A. C. C. (2014) |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Esta pesquisa de natureza qualitativa-interpretativista (BOGDAN; BIKLEN, 1994); (BORTONI-RICARDO, 2008) consiste em uma investigação sobre as crenças dos educandos, professores e gestores em três escolas públicas do ensino fundamental na cidade de São Luís do Maranhão. Apresenta como objetivo, compreender as influências das crenças sobre o ensino e aprendizagem da língua inglesa e suas implicações no desenvolvimento da autonomia dos educandos nos discursos dos estudantes do oitavo ano do ensino fundamental, dos professores de língua inglesa, e gestores escolares. Nesse sentido, as questões de pesquisa são as seguintes: quais as crenças dos professores, estudantes e gestores sobre o ensino e aprendizagem da língua inglesa? Quais as semelhanças e diferenças entre as crenças dos participantes da pesquisa? Como professores, educandos e gestores entendem o papel do aluno e do professor nesse processo? Em que medida as crenças dos professores, educandos e gestores poderiam promover ou inibir a autonomia dos aprendizes no processo de aprendizagem da língua inglesa? Quais os fatores do contexto escolar que podem promover ou não o estímulo da autonomia dos educandos? Para responder a esses questionamentos, a pesquisa utilizou os seguintes instrumentos: questionário com escala baseado no inventário de crenças BALLI (Beliefs About Language Learning Inventory), questionários fechados e mistos, entrevista-semiestruturada e observação. O referencial teórico baseou-se nos estudos sobre crenças, Barcelos (1995, 2001, 2004, 2011); Alanen (2003); Silva (2005 2007); Almeida Filho (2010), Dufva (2003), Bakhtin (2009), Faraco (2009); Brait (2005); nos estudos sobre autonomia do aprendiz baseados em Dickinson (1987); Freire (1996); Benson (2006, 2008) dentre outros. Os resultados da pesquisa mostraram a presença de crenças em todos os grupos participantes que sugerem promover e inibir a autonomia dos educandos no seu processo de aprendizagem da língua inglesa. Os grupos dos professores e gestores apresentaram crenças desfavoráveis quanto à promoção da autonomia do educandos, sobretudo, a forma como os educandos são percebidos diante do processo de aprendizagem da língua inglesa. Em contrapartida, os educandos apresentaram crenças que estimulam a autonomia no processo de aprendizagem da língua inglesa. Ademais, os resultados, destacaram a abordagem de aprender dos educandos como fator fundamental à influência das crenças sobre a abordagem de ensinar do professor e dos gestores quanto ao ensino e aprendizagem do idioma inglês na escola pública. |
Abstract: | This qualitative-interpretative research (BOGDAN; BIKLEN, 1994); BORTONI-RICARDO, 2008) consists of an investigation into the beliefs of students, teachers and administrators in three public middle schools in the city of São Luis of Maranhão. It presents as objective to understand the influences of beliefs on teaching and learning of English language and their implications in the development of learners’ autonomy in the speeches of eighth-grade students, English language teachers, and school administrators. In this sense, the research questions are the following: what are the beliefs of the teachers, students and administrators on teaching and learning of English language? What are the similarities and differences among the participants’ beliefs of the research? How the teachers, students and administrators understand the student’s and the teacher’s roles in that process? To what extent the beliefs of teachers, students and administrators can contribute to promoting or inhibiting the learners’ autonomy in the learning process of English language? What are school’s factors that can promote the stimulus or not of the learners’ autonomy? To answer these questions, the research used the following tools: scale questionnaire based on the inventory of beliefs named BALLI (Beliefs About Language Learning Inventory), closed and mixed questionnaires, semi-structured interviews, and observation. The theoretical reference is based on studies about beliefs, Barcelos (1995, 2001, 2004, 2011); Alanen (2003); Silva (2005, 2007); Almeida Filho (2010); Dufva (2003), Bakhtin (2009), Faraco (2009); Brait (2005), and learner’s autonomy based on Dickinson (1987); Freire (1996); Benson (2006, 2008) and so on. The results from the search showed the presence of beliefs in all the participant groups that suggest fostering and inhibiting the students’ autonomy in their learning process in English language. The groups of teachers and administrators showed disfavour beliefs regarding the promotion of students’ autonomy, mainly, the way how the learners are perceived in the learning process of English language. On the other hand, the students presented beliefs that stimulate the autonomy in the process of English language learning. Furthermore, the results detached the students’ learning approach as a fundamental factor to the influence of beliefs on the teachers’ teaching approach and administrators’ approach regarding the teaching and learning of English language in public school. |
Description: | SERPA, Maria Teresa Sousa. Ensino e aprendizagem de língua inglesa como língua estrangeira: análise de crenças no contexto público escolar. 2014. 263f. – Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2014. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/9135 |
Appears in Collections: | PPGL - Teses defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2014_tese_mtsserpa.pdf | 2,52 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.