Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76503
Type: | TCC |
Title: | Representações infantis sobre o ritual da alimentação a partir da brincadeira simbólica “Comidinha” |
Authors: | Novato, Bianca Mota Ribeiro |
Advisor: | Menezes, Eunice Andrade de Oliveira |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Educação Infantil;Culturas infantis;Brincadeiras simbólicas;Comidinha |
Keywords in English : | Early Childhood Education;Children's cultures;Symbolic games;Food |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | NOVATO, Bianca Mota Ribeiro. Representações infantis sobre o ritual da alimentação a partir da brincadeira simbólica “Comidinha”. 2023. 41 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O presente estudo é fruto de indagações e reflexões sobre os sentidos que as crianças produzem acerca da alimentação, tecidas durante o estágio em Educação Infantil. Definimos a seguinte questão de pesquisa para nosso estudo: Quais as narrativas de professores(as) e graduandos(as) sobre o ritual de alimentação em contexto de creches e pré-escola, a partir da brincadeira simbólica “comidinha”?. Tivemos como objetivo compreender representações de crianças sobre o ritual da alimentação em contexto de creches e pré-escola, na brincadeira simbólica “comidinha”, a partir da narrativa de professores e graduandos. A investigação é embasada na abordagem qualitativa, sendo conduzida por um procedimento metodológico chamado Estado da Arte, que é um tipo de pesquisa bibliográfica, e pela aplicação de um questionário semiestruturado a um grupo de professoras da Educação Infantil e de estudantes de Pedagogia que cursaram o estágio curricular nessa etapa da Educação Básica. As análises dos dados seguiram premissas básicas da análise temática (BARDIN, 2016), revelando que as crianças ressignificam suas rotinas alimentares por meio da brincadeira de fazer “comidinha” e que esta favorece a produção de culturas infantis. Também ficou evidente, com a realização do Estado da Arte, a baixa produção de pesquisas sobre a temática, nas bases de dados que investigamos. Além disso, por intermédio do questionário, foi possível compreender que as brincadeiras simbólicas, como integrantes das culturas infantis, são importantes ferramentas para o desenvolvimento das crianças, assim como para sua interação com seus pares e com adultos. Sugerimos novas investigações sobre a atividade criadora da criança ao brincar de fazer comidinha. |
Abstract: | The present study is the result of inquiries and reflections about the meanings that children produce about food, woven during the internship in Early Childhood Education. We defined the following research question for our study: What are the narratives of teachers and undergraduate students about the eating ritual in the context of daycare centers and preschools, based on the symbolic game “food”? We aimed to understand children's representations of the ritual of eating in the context of daycare centers and preschools, in the symbolic game “comidinha”, based on the narratives of teachers and undergraduates. The investigation is based on a qualitative approach, being conducted by a methodological procedure called State of the Art, which is a type of bibliographical research, and by the application of a semi-structured questionnaire to a group of Early Childhood Education teachers and Pedagogy students who attended the curricular internship at this stage of Basic Education. Data analyzes followed basic premises of thematic analysis (BARDIN, 2016), revealing that children give new meaning to their eating routines through the game of making “food” and that this favors the production of children's cultures. It also became evident, with the completion of the State of the Art, the low production of research on the subject, in the databases we investigated. Furthermore, through the questionnaire, it was possible to understand that symbolic games, as part of children's cultures, are important tools for children's development, as well as for their interaction with their peers and adults. We suggest further investigations into the child's creative activity when playing with making food. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76503 |
Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/2455861173609618 |
Advisor's ORCID: | https://orcid.org/0000-0001-8383-5588 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/9007868559583902 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PEDAGOGIA - TCC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2023_tcc_bmrnovato.pdf | 401,77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.