Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/7561
Type: Dissertação
Title: As escolas elementares rurais no Ceará : paisagens e protagonismo na fazenda Almas – Cariré (1940-1950)
Title in English: The elementary rural schools in Ceará: Landscaps and protagonism in Almas farm - Cariré (1940-1950)
Authors: Ribeiro Júnior, Raimundo Gomes
Advisor: Andrade, Francisco Ari de
Keywords: Primary schools;Rural elementary schools;Ensino primário - Cariré(CE) - 1940-1950;Escolas rurais - Cariré(CE) - 1940-1950;Educação rural - Cariré(CE) - 1940-1950
Issue Date: 2013
Publisher: www.teses.ufc.br
Citation: RIBEIRO JÚNIOR, Raimundo Gomes. As escolas elementares rurais no Ceará: paisagens e protagonismo na fazenda Almas – Cariré (1940-1950). 2013. 86f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2013.
Abstract in Brazilian Portuguese: Esta pesquisa numa proposta de estudo da história e memória da educação brasileira tem como fundamento primordial encontrar a gênese das escolas elementares rurais no Ceará e propor uma compreensão das mesmas tendo como ponto de partida a escola elementar da antiga fazenda Almas no município de Cariré, zona norte do estado. Nosso objetivo é a compreensão do funcionamento daquela escola e sua interface com a cultura enraizada nas paisagens semiáridas tipicamente nordestinas. Percorrendo esses caminhos encontramos as respostas para algumas indagações de nossa pesquisa especialmente aquela que procura justificar as razões que fizeram daquelas escolas as protagonistas da educação primária rural durante parte do século XX em nosso estado. Nosso intuito é estudar a partir da evolução educacional no Brasil a despeito de muitas ausências de recursos a importância daquelas casas escolas reconhecendo que muitas surgiram como alternativa para a instrução das populações em que a falta de condições impossibilitava o deslocamento para outras localidades. Desta forma contribuímos a partir dos nossos questionamentos com o entendimento de outras unidades de ensino e os reflexos das políticas equivocadas que foram promovidas na escola primária rural. Ou seja um programa de educação tipicamente urbano sem no entanto atender as verdadeiras necessidades daquelas populações que além do sofrimento provocado pela falta de assistência conviviam ainda com um quadro social agravado pelos longos períodos de estiagens.
Abstract: This research in a proposal for a study of the history and memory of brazilian education is based on finding the primary genesis of elementary rural schools in Ceará and propose an anderstanding of them. It has as starting point the elementary school of the old farm Almas in the municipality of Cariré north of state. Our goal is to understand the functioning of that school and its interface with culture rooted in semiarid landscapes typically from northeast. Traversing these paths we find the answers to same questions of our research, especially that one which seeks to justify the reasons that made those schools the protagonists of rural primary educacion during the twentieth century in our state. Our aim is to study from the educational developments in Brazil, despite the lack of resources, the importance of those schools houses, recognizing that many of them have emerged as an alternative to the education of populations in which the absence of conditions made impossible the displacement to other locations. In this way we contribute from our questions with the understanding of other teaching units and reflections of misguided policies that have been promoted in rural primary school. Then a typically urban education program without however meet the real needs of those populations beyond the suffering caused by the lack of assistence even lived with a social setting aggravated by long periods of drought.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7561
Appears in Collections:PPGEB - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013-DIS-RGRJUNIOR.pdf385,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.