Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74379
Type: | TCC |
Title: | Influência do ruído de tráfego em edificação na Av. Antônio Sales |
Title in English: | Influence of traffic noise in buildings at Av. Antônio Sales |
Authors: | Lima, Tiago Ramos Plutarco |
Advisor: | Leite, Renan Cid Varela |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Ruído de Tráfego;Ruído Urbano;Isolamento acústico |
Keywords in English : | Traffic noise;Traffic noise;Acoustic Insulation |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | LIMA, Tiago Ramos Plutarco. Influência do ruído de tráfego em edificação na Av. Antônio Sales. 2021. 81 f. Monografia (Graduação em Engenharia Civil) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021 |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O desenvolvimento dos núcleos urbanos se deram de maneira mais intensiva nos intermédios das rodovias construídas nas décadas de 60 e 70, gerando uma estrutura urbana que cresce lado a lado com o crescimento do tráfego rodoviário. Tal problemática, deu início a um questão bastante recorrente nas grandes capitais brasileiras, no que diz respeito a edificações as margens de grandes avenidas, as quais são submetidas a níveis de ruído rodoviário incompatíveis com as tarefas de descanso e lazer. Dessa forma, o presente estudo faz uma análise da exposição ao ruído de tráfego em uma edificação as margens da Avenida Antônio Sales, Fortaleza-CE. Através de uma pesquisa exploratória, foram feitas medições ao longo de 5 dias consecutivos, entre 7:00 e 19:00 horas. Verificou-se, que os níveis de ruído equivalente aferidos, quando medidos com a esquadria do local aberta, se aproximavam ao limite normatizado, e vieram a ultrapassá-lo em algumas ocasiões. No entanto, ao realizar o mesmo procedimento com as esquadrias fechadas, em nenhuma medição os limites foram ultrapassados. Além disso, foi possível verificar o desempenho de algoritmos de simulação para ruído rodoviário, no entanto, esses não foram representativos quando comparados ao valores medidos dentro da edificação. Portanto, foi possível constatar a importância do desempenho acústico de esquadria e do sistema de fachadas como um todo. |
Abstract: | The development of urban centers took place more intensively in between the highways built in the 60s and 70s, generating an urban structure that grows side by side with the growth of road traffic. This problem has given rise to a recurring issue in the large Brazilian capitals, regarding the buildings on the edges of major avenues, which are subjected to levels of road noise incompatible with the tasks of rest and leisure. Thus, this study analyzes the exposure to traffic noise in a building on the margins of Avenida Antonio Sales, Fortaleza-CE. Through an exploratory research, measurements were made over 5 consecutive days, during daytime hours, between 7:00 am and 7:00 pm. It was verified that the equivalent noise levels measured, when measured with the windows and doors open, were close to the normed limit, and exceeded it in some occasions. However, when performing the same procedure with the windows closed, the limits were not exceeded in any measurement. In addition, it was possible to verify the performance of simulation algorithms for road noise, however, these were not representative when compared to the values measured inside the buildings. Therefore, it was possible to verify the importance of the acoustic performance of frames and the façade system as a whole. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74379 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | ENGENHARIA CIVIL - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2021_tcc_trplima.pdf | 2,94 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.