Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/73404
Type: | Dissertação |
Title: | A formação dos professores de educação física no contexto da crise estrutural do capital |
Authors: | Maia, Francisco Eraldo da Silva |
Advisor: | Carmo, Francisca Maurilene do |
Keywords: | Crise estrutural do capital;formação docente;Educação Física;Structural crisis of capital;teacher training;Physical Education |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | MAIA, Francisco Eraldo da Silva. A formação dos professores de educação física no contexto da crise estrutural do capital. Orientadora: Francisca Maurilene do Carmo. 2023. 208 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Temos como objetivo analisar as possíveis implicações da crise estrutural do capital, nas atuais resoluções para a formação dos professores de Educação Física. Para isso, fizemos o uso do onto-método, cujo referencial emerge das produções marxiano-lukacsianas. Por conseguinte, o estudo se desdobrou a partir de uma pesquisa bibliográfica e documental. No que concerne à pesquisa bibliográfica, recorremos à Marx, Engels, Mészáros, Pagiano, Lessa, Tonet, Jimenez, Oliveira, dentre outros. Os autores nos ajudaram na compreensão ontológica do trabalho, da educação e da Educação Física na formação e reprodução do ser social. Para além dos aspectos ontológicos, demarcamos que estes três complexos (trabalho, educação e Educação Física), juntamente com a formação humana e a formação dos professores de Educação Física foram subordinados aos interesses reprodutivistas do capital, após o surgimento do capitalismo. Na segunda parte do estudo, nos debruçamos sobre as produções bibliográficas que tratam da crise estrutural do capital, desvelando seus nexos com a pesquisa documental. Dessa maneira, no que diz respeito à pesquisa documental, recorremos às declarações de Jomtiem, Nova Delhi, Dakar, Incheon; relatórios de monitoramento global emitidos pela Unesco e as resoluções que tratam da formação docente em Educação Física (em especial, a de n.º 03/1987; n. º 07/2004; n. º 6/2018 e n. º 2/2019. As produções mostraram que, com a crise estrutural, o mundo do trabalho assalariado foi transformado, demandando uma nova organização da educação (formal) mundial. À vista disso, os organismos internacionais emitiram diferentes declarações e relatórios, os quais teciam orientações à educação básica (ao ensino médio, de forma mais específica) e à formação docente. Neste cenário, a crise estrutural implicou em uma formação docente em Educação Física privatista, EaD, conservadora, fragmentada, aligeirada e, que tem como base, a pedagogia das competências e a pedagogia do professor-reflexivo. Diante desse novo contexto, chamamos atenção para a necessidade de uma ofensiva socialista e da recuperação do radicalismo da classe trabalhadora em defesa da construção de uma sociedade verdadeiramente livre, humanamente emancipada, comunista! Nessa direção, encerramos o estudo apresentando as contribuições das atividades educativas emancipadoras para uma formação docente em Educação Física comprometida com esse processo. |
Abstract: | We aim to analyze the possible implications of the structural crisis of capital in current resolutions for the training of Physical Education teachers. For this, we used the onto-method, whose reference emerges from the Marxian-Lukacsian productions. Consequently, the study unfolded from a bibliographical and documental research. With regard to bibliographical research, we resorted to Marx, Engels, Mészáros, Pagiano, Lessa, Tonet, Jimenez, Oliveira, among others. The authors helped us in the ontological understanding of work, education and Physical Education in the formation and reproduction of the social being. Besides the ontological aspects, we demarcate that these three complexes (work, education and physical education), together with, human education and the training of Physical Education teachers were subordinated to the reproductive interests of capital, after the emergence of capitalism. In the second part of the study, we focus on the bibliographic productions that deal with the structural crisis of capital, revealing its links with documentary research. In this way, with regard to documentary research, we resorted to statements from Jomtiem, New Delhi, Dakar, Incheon; global monitoring reports issued by Unesco and resolutions dealing with teacher training in Physical Education (in particular n.º 03/1987; n.º 07/2004; n.º 6/2018 and n.º 2/2019). The productions showed that with the structural crisis, the world of salaried work was transformed, demanding a new organization of world (formal) education. In view of this, international organizations issued different declarations and reports, which wove guidelines for basic education (to secondary education, more specifically) and teacher training. In this scenario, the structural crisis implied a teacher training in Physical Education that was private, EaD, conservative, fragmented, quick and based on the pedagogy of competences and the pedagogy of the reflective teacher. Faced with this new context, we draw attention to the need for a socialist offensive and the recovery of working-class radicalism in defense of the construction of a society truly free, humanly emancipated, communist! In this sense, we ended the study by presenting the simple contributions of Emancipatory Educational Activities for teacher training in Physical Education committed to this process. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/73404 |
Appears in Collections: | PPGEB - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2023_dis_fesmaia.pdf | 1,91 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.