Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/73383
Type: Artigo de Periódico
Title: Desenho geométrico e deficiência visual
Title in English: Geometrical drawing and visual impairement
Authors: Brandão, Jorge Carvalho
Keywords: Desenho e cegos;Confecção de situações-problema;Matemática adaptada;Percepção espacial e pesquisa qualitativa
Issue Date: 2008
Publisher: Instituto Benjamin Constant
Citation: BRANDÃO, Jorge Carvalho. Desenho geométrico e deficiência visual. Instituto Benjamin Constant, Rio de Janeiro-RJ, n. 39, p. 1-10, 2008.
Abstract in Brazilian Portuguese: O presente artigo é fruto de pesquisa qualitativa realizada durante três semestres na disciplina de Desenho Geométrico, oferecida para alunos da Licenciatura em Matemática da UECE. A disciplina teve parte de seu conteúdo adaptado para pessoas cegas. Foram realizadas observações participantes bem como entrevistas não-diretivas com o intuito de averiguar se os discentes sabiam o que estavam construindo geometricamente e se tinham condições de lecionar desenho geométrico, no Ensino Fundamental, para alunos com deficiência visual. Percepção espacial e confecção e resolução de situações-problema foram critérios adotados pelo pesquisador com objetivo de analisar a aprendizagem. Dos 54 alunos acompanhados, percebeu-se que 37 tiveram desempenho satisfatório (sabiam fazer e explicar construções geométricas bem como confeccionar situações-problema).
Abstract: This article is the result of a three-term qualitative research made in Geometrical Drawing, a discipline offered to students of Licensure in Mathematics at the UECE. Its content was partially adapted for blind persons. Observations with partakers and non-directive interviews were made, in order to verify if the students knew what they were constructing geometrically, and if they were able to teach Geometrical Drawing to high school visually impaired students. Space perception, confection and problem situations solving were the criteria adopted by the researcher, aiming at learning analysis. The performance of 37 of the 54 accompanied students was considered satisfactory, since they knew how to make and explain geometrical constructions, as well as to make up problem situations.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/73383
ISSN: 1984-6061
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DEHA - Artigos publicados em revista científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2008_art_jcbrandão1.pdf286,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.