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dc.contributor.authorBrandão, Jorge Carvalho-
dc.date.accessioned2023-07-07T11:05:27Z-
dc.date.available2023-07-07T11:05:27Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.citationBRANDÃO, Jorge Carvalho. Desenho geométrico e deficiência visual. Instituto Benjamin Constant, Rio de Janeiro-RJ, n. 39, p. 1-10, 2008.pt_BR
dc.identifier.issn1984-6061-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/73383-
dc.description.abstractThis article is the result of a three-term qualitative research made in Geometrical Drawing, a discipline offered to students of Licensure in Mathematics at the UECE. Its content was partially adapted for blind persons. Observations with partakers and non-directive interviews were made, in order to verify if the students knew what they were constructing geometrically, and if they were able to teach Geometrical Drawing to high school visually impaired students. Space perception, confection and problem situations solving were the criteria adopted by the researcher, aiming at learning analysis. The performance of 37 of the 54 accompanied students was considered satisfactory, since they knew how to make and explain geometrical constructions, as well as to make up problem situations.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherInstituto Benjamin Constantpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesenho e cegospt_BR
dc.subjectConfecção de situações-problemapt_BR
dc.subjectMatemática adaptadapt_BR
dc.subjectPercepção espacial e pesquisa qualitativapt_BR
dc.titleDesenho geométrico e deficiência visualpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrO presente artigo é fruto de pesquisa qualitativa realizada durante três semestres na disciplina de Desenho Geométrico, oferecida para alunos da Licenciatura em Matemática da UECE. A disciplina teve parte de seu conteúdo adaptado para pessoas cegas. Foram realizadas observações participantes bem como entrevistas não-diretivas com o intuito de averiguar se os discentes sabiam o que estavam construindo geometricamente e se tinham condições de lecionar desenho geométrico, no Ensino Fundamental, para alunos com deficiência visual. Percepção espacial e confecção e resolução de situações-problema foram critérios adotados pelo pesquisador com objetivo de analisar a aprendizagem. Dos 54 alunos acompanhados, percebeu-se que 37 tiveram desempenho satisfatório (sabiam fazer e explicar construções geométricas bem como confeccionar situações-problema).pt_BR
dc.title.enGeometrical drawing and visual impairementpt_BR
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