Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/72883
Type: Dissertação
Title: O mundo se despedaça: anticolonialismo, literatura e ensino de história da África
Title in English: The world is shut down: anticolonialism, literature and teaching history of Africa
Authors: Soares, Michele Barbosa
Advisor: Jesus, Leandro Santos Bulhões de
Keywords: Ensino de história;História da África;Anticolonialismo;History teaching;History of Africa;Anticolonialism
Issue Date: 2023
Citation: SOARES, Michele Barbosa. O mundo se despedaça: anticolonialismo, literatura e ensino de história da África. Orientador: Leandro Santos Bulhões de Jesus. 2023. 104 f. Dissertação (Mestrado em História) - Mestrado Profissional em Ensino de História, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.
Abstract in Brazilian Portuguese: Esta pesquisa se insere dentro da linha de pesquisa das Linguagens e Narrativas Históricas: Produção e Difusão e do ensino de História da África e tem o objetivo de explorar os usos didáticos da obra “O Mundo se Despedaça” do escritor nigeriano Chinua Achebe no ensino de História, focando nas experiências de colonização e descolonização no continente africano de forma a construir caminhos e estratégias para um ensino de história da África que, em diálogo com os parâmet ros estabelecidos por meio da lei nº 10.639/2003 e das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico Raciais e o Ensino de História e Cultura Africana e Afro Brasileira, possibilite a construção de conhecimento e compreensão positivada das populações africanas, ou seja, percebendo as como protagonistas do processos históricos e não de forma estereotipada. Para tal intento, estabelece se um diálogo teórico com os estudos anticoloniais que nos possibilitou refletir e elaborar uma sequência didática voltada para o ensino de história da África.
Abstract: This work is part of the line of research on Historical Languages and Narratives: Production and Dissemination and also The teaching of African History and aims to explore the didacticuses of the book Things Falls Apart by the nigerian writer Chinua Ach ebe in the teaching of History, focusing on the experiences of colonization and decolonization on the African continent in order to build paths and strategies for teaching the history of Africa that enables the construction of knowledge and positive unders tanding of African populations in dialogue with the parameters established by (brazilian) law 10.639/2003 and the National Curriculum Guidelines for Education of Ethnic and Racial Relations for the teaching of African and Afro Brazilian History and Culture , that is, perceiving them as protagonists of the historical processes and not in a stereotyped way. For this purpose, a theoretical dialogue with anticolonial studies is established, which allowed us to reflect and elaborate a didactic sequence aimed at teaching African history.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/72883
Appears in Collections:PROFHISTÓRIA - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023_dis_mbsoares.pdf4,1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.