Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/7268
Type: | Dissertação |
Title: | Memória e narrativa: a história da educação da Administração Popular de Fortaleza (1986 – 1988) |
Title in English: | Memory and Narrative: the story of People’s Administration Education of Fortaleza (1986–1988) |
Authors: | Calixto, Francisco José Silva |
Advisor: | Vasconcelos, José Gerardo |
Keywords: | People’s Administration of Fortaleza history;Memory;Educação e estado - Fortaleza(CE) - 1986–1988;Educação popular - Fortaleza(CE) - 1986–1988;Consciência de Classe - Fortaleza(CE) - 1986–1988 |
Issue Date: | 2002 |
Publisher: | www.teses.ufc.br |
Citation: | CALIXTO, Francisco José Silva. Memória e narrativa: a história da educação da Administração Popular de Fortaleza (1986 – 1988). 2002. 116f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2002. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | A Administração Popular de Fortaleza (1986–1988) constitui-se numa das primeiras experiências da esquerda brasileira na esfera da administração pública, depois dos governos militares no Brasil. O objetivo desta pesquisa foi uma investigação sobre a história da política educacional da APF. Em outras palavras buscou compreender e analisar os sentidos daquela experiência administrativa, no âmbito da Educação em Fortaleza. Os focos teóricos utilizados nesta pesquisa em Educação situam-se no campo da História e Historia da Educação, na perspectiva de pensadores como Paul Ricouer, Friedrich Nietzsche, Michel Foucault, Paul Veyne, Giles Deleuze e Michel Pollak, de quem são utilizados os conceitos/noções como narrativa, trama, jogos de força, disputabilidade da memória e segmentariedade. Os instrumentos metodológicos foram as fontes documentais orais e escritas, resultado de entrevistas com personalidades políticas e de consultas aos jornais do período. A dissertação evidencia para constatação de que a memória da APF encontra-se em disputabilidade permanente pelas forças políticas de esquerda em Fortaleza e para a demonstração de que, apesar de inúmeros equívocos político-administrativos, a política educacional inspirou-se na educação democrática e popular, sendo compreendida a educação na noção observada pelo educador brasileiro Paulo Freire, no sentido da elevação da consciência política das classes populares |
Abstract: | The People’s Administration of Fortaleza (1986–1988) is one of the first experiences of the brazilian left in the sphere of public administration, after military governments in Brazil. The goal of this research about the history of the APF educational policy. In other words sought to understand and analyze the meanings of that administrative experience in the field of education in Fortaleza. The theoretical research on outbreaks used this Education lie on the field of history and history education in the perspective of authors such as Paul Ricouer, Friedrich Nietzsche, Michel Foucault, Paul Giles Deleuze and Michel Weyne, Pollak, who are used as plot concepts/notions, narrative, games, memory disputed and segmented. The methodological tools were the documentary and oral sources, the result of interviews with political figures and consultations with the newspapers of the period. The dissertation is evidence for finding that the APF memory is disputed forces standing left in Fortaleza and to demonstrate that, despite numerous misconceptions, administrative-political educational policy was inspired in the popular and democratic education, being understood in education concept observed by the brazilian educator Paulo Freire, in the direction of increasing political awareness of the popular classes. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7268 |
Appears in Collections: | PPGEB - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2002-DIS-FJSCALIXTO.pdf | 3,81 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.