Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/69920
Type: | Dissertação |
Title: | Notas para uma cidade por vir: os gestos fílmicos engajados na invenção do espaço urbano |
Title in English: | Notes for a city to come: the filmic gestures engaged in the invention of urban space |
Authors: | Vieira, Ana Paula Veras Camurça |
Advisor: | Gorczevski, Deisimer |
Co-advisor: | Lima, Érico Araújo |
Keywords: | Cinema;Cidade;Espaço;Gestos;Texto-trajeto |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | VIEIRA, Ana Paula Veras Camurça. Notas para uma cidade por vir: os gestos fílmicos engajados na invenção do espaço urbano. 2022. 99 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | A partir da proposição de um texto-trajeto, esta pesquisa busca caminhar em companhia de alguns filmes, tanto ficcionais como documentais, realizados nos últimos anos em Fortaleza – CE. Durante esse caminho, nossa escuta se ateve aos modos como as imagens, em meio às disputas que emergem à superfície do espaço urbano, colaboram com um enfrentamento aos projetos hegemônicos de cidade. Cada filme elabora gestos substanciais na reconfiguração de uma relação com a cidade ao afirmar um espaço de invenção, questionar formas de atuação dos poderes instituídos e tensionar determinados regimes de visibilidade. Junto aos filmes Duas Avenidas (Diógenes Lopes, 2012), Vista mar (Rubia Mércia, Pedro Diógenes, Rodrigo Capistrano, Victor Furtado, Claugeane Costa e Henrique Leão, 2009), Titanzinho Não Se Vende (Coletivo Servilost, 2019), VENDO MAR (Realização coletiva, 2016), Visita Guiada (Victor Furtado, 2016), Ponte Velha (Victor de Melo, 2018), Visita da Raquel Rolnik no Poço da Draga – Parte I (Conselho Comunitário da Defesa Social e Ilha da draga audiovisual, 2012), Mauro em Caiena (Leonardo Mouramateus, 2012) e Boca de Loba (Barbara Cabeça, 2012), em um processo que se constituiu levando em consideração a implicação direta da pesquisadora, abordamos de que forma esses gestos fílmicos inventam modos de engajamento no tempo e no espaço. |
Abstract: | From the proposal of a text-path, this research seeks to walk in the company of some films, both fictional and documentary, made in recent years in Fortaleza - CE. During this path, our listening was attentive to the ways in which the images, in the middle of the disputes that emerge on the surface of the urban space, collaborate with a confrontation with the hegemonic projects of the city. Each film elaborates substantial gestures in the reconfiguration of a relationship with the city by affirming a space of invention, questioning the ways of acting of the instituted powers and tensioning certain visibility regimes. Along with the films Duas Avenidas (Diógenes Lopes, 2012), Vista mar (Rubia Mércia, Pedro Diógenes, Rodrigo Capistrano, Victor Furtado, Claugeane Costa and Henrique Leão, 2009), Titanzinho Não Vende (Coletivo Servilost, 2019), VENDO MAR (Collective realization, 2016), Visita Guiada (Victor Furtado, 2016), Ponte Velha (Victor de Melo, 2018), Visita da Raquel Rolnik no Poço da Draga – Parte I (Conselho Comunitário da Defesa Social e Ilha da draga audiovisual, 2012), Mauro em Caiena (Leonardo Mouramateus, 2012) and Boca de Loba (Barbara Cabeça, 2012), in a process that was constituted taking into account the direct implication of the researcher, we approach how these film gestures invent ways of engaging in time and in space. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69920 |
Appears in Collections: | PPGARTES - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2021_dis_apvcvieira | 978,01 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.