Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/68851
Type: | TCC |
Title: | Aplicações de funções elementares no estudo de ciências e no cotidiano |
Title in English: | Applications of elementary functions in the study of science and in everyday life |
Authors: | Rocha, Paulo Henrique Gomes da |
Advisor: | Sena, Renivaldo Sodré de |
Keywords: | Funções elementares;Ensino de matemática;Contextualização do conteúdo |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | ROCHA, Paulo Henrique Gomes da. Aplicações de funções elementares no estudo de ciências e no cotidiano. 2020. 46 f. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O ensino da matemática é uma árdua tarefa e a falta de contextualização seguida do ensino mecânico de apresentar fórmulas agrava ainda mais esse difícil cenário. Mesmo os PCN’s defendendo a importância da contextualização do conteúdo matemático com situações do cotidiano discente, ainda temos essa lacuna nas salas de aula de nosso país. Este trabalho tem o objetivo de reunir um conjunto de possíveis contextualizações para o ensino das funções elementares (afim, quadráticas, exponencial e logarítmica), servindo de apoio para professores de matemática da educação básica. A metodologia utilizada é a de pesquisa bibliográfica, formada a partir de material já publicado, como livros, artigos e periódicos. O resultado foi um conjunto de 16 contextualizações, 4 para cada função abordada, onde são abordados fenômenos naturais, funções representativas de movimento, equações da economia, dentre outras aplicações práticas compatibilizadas com o nível de instrução esperado do corpo discente da respectiva série escolar. |
Abstract: | The teaching of mathematics is an arduous task and the lack of context followed by mechanical teaching to present formulas further aggravates this difficult scenario. Even though PCN’s defending the importance of contextualizing mathematical content with everyday student situations, we still have this gap in the classrooms of our country. This work aims to bring together a set of possible contextualizations for the teaching of elementary functions (related, quadratic, exponential and logarithmic), serving as support for basic education mathematics teachers. The methodology used is that of bibliographic research, formed from material already published, such as books, articles and periodicals. The result was a set of 16 contextualizations, 4 for each function addressed, where natural phenomena, functions representative of movement, economics equations are addressed, among other practical applications compatible with the level of education expected of the student body of the respective school grade. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68851 |
Appears in Collections: | MATEMÁTICA - LICENCIATURA (EaD) - TCC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_tcc_phgrocha.pdf | 697,83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.