Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/68005
Type: Artigo de Periódico
Title: Driver behavior analysis on a curve through immersive simulation and a segmented regression model
Other Titles: Análise do comportamento do motorista em uma curva por meio de simulação imersiva e um modelo de regressão segmentado
Authors: Scalco, Leonardo
Bordin, Fabiane
Souza, Eniuce Menezes de
Racolte, Graciela Eliane dos Reis
Marques Junior, Ademir
Cunto, Flávio José Craveiro
Silveira Júnior, Luiz Gonzaga da
Veronez, Maurício Roberto
Keywords: Traffic accidents;Behavior evaluation;Virtual reality
Issue Date: 2022
Publisher: Transportes
Citation: CUNTO, F. J. C. et al. Driver behavior analysis on a curve through immersive simulation and a segmented regression model. Transportes, vol. 30, n. 1, 2022. DOI: 10.14295/transportes.v30i1.2548
Abstract in Brazilian Portuguese: Considerando todos os elementos que podem estar relacionados à ocorrência de acidentes é importante identificar o perfil dos motoristas mais sujeitos a eles. Esta pesquisa teve como objetivo avaliar as diferenças no comportamento dos motoristas em relação ao gênero e à idade. Para isso, um trecho de rodovia com uma curva considerada perigosa foi modelado em um simulador usando ambiente virtual imersivo e 59 pessoas experimentaram a simulação. A velocidade do carro foi registrada ao longo do percurso e a partir de um modelo de regressão segmentado avaliou-se o comportamento dos grupos em relação à velocidade média. Foi possível verificar que mulheres mais velhas (26 a 35 anos) reduziram a velocidade antes em comparação aos demais motoristas. Além disso, homens mais jovens (18 a 25 anos) demoraram mais para frear e tiveram mais acidentes nas simulações. Os resultados mostram que existem diferenças de comportamento dos motoristas em relação ao seu perfil.
Abstract: Considering all the elements related to the occurrence of accidents, an important aspect is to identify the drivers most prone to accidents. This study aims to evaluate the behavior of drivers concerning gender and age. For this, a stretch of highway with a dangerous curve was modeled in a simulator using an immersive virtual environment and 59 people experienced the simulation. The car speed was registered along the route and from a segmented regression model, the behavior for both groups was evaluated regarding average speed. The results showed that older drivers (26 to 35 years old) of the female gender slowed the car before the other profile groups. Also, younger drivers (18 to 25 years old) took longer to slow down and had more accidents in the simulations. These results show that there are differences in driver’s behavior concerning gender and age.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68005
ISSN: 2237-1346
Appears in Collections:DET - Artigos publicados em revista científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022_art_fjccunto.pdf3,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.