Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/67730
Type: | TCC |
Title: | O uso do software geogebra 3D no ensino da geometria espacial |
Title in English: | The use of 3D geogebra software in the teaching of spatial geometry |
Authors: | Leite, Emiliano Sousa |
Advisor: | Araújo, Francisco Cleuton de |
Keywords: | GeoGebra (Software);Geometria espacial;Software educacional |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | LEITE, Emiliano Sousa. O uso do software geogebra 3D no ensino da geometria espacial. 2020. 49 f. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho explora o uso da tecnologia da informação e comunicação por meio do software de computação educacional GeoGebra 3D em geometria espacial, que é utilizado principalmente para a construção, visualização e compreensão de figuras geométricas. O objetivo geral desta pesquisa é encontrar maneiras de tornar o ensino de geometria espacial mais dinâmico e auxiliar no aprendizado da matemática. Pesquisas mostram que recursos técnicos têm potencial para auxiliar no processo de ensino da geometria. Como objetivo específico, o estudo resolve a construção de figuras geométricas por meio dos conceitos de perímetro, área horizontal e total e volume, de forma a buscar o desenvolvimento do pensamento geométrico espacial. Um grande desafio é despertar a curiosidade dos alunos e estimular o interesse pelas pesquisas realizadas por meio da utilização de softwares educacionais, que é uma ferramenta importante, para que a sala de aula se torne mais atrativa e explicativa. A principal característica do desenvolvimento deste trabalho é a dinâmica proporcionada pelo software educacional, que contribui para o ensino da Geometria, ampliando assim as possibilidades de raciocínio espacial. |
Abstract: | This work explores the use of information and communication technology through the educational software GeoGebra 3D in spatial geometry, which is used mainly for the construction, visualization and understanding of geometric figures. The general objective of this research is to find ways to make the teaching of spatial geometry more dynamic and to assist in the learning of mathematics. Research shows that technical resources have the potential to assist in the geometry teaching process. As a specific objective, the study resolves a construction of geometric figures through the concepts of perimeter, horizontal and total area and volume, in order to seek the development of spatial thinking. A major challenge is to arouse students' curiosity and stimulate interest in research carried out through the use of educational software, which is an important tool, so that a classroom becomes more applicable and explanatory. The main characteristic of the development of this work is the dynamics provided by the educational software, which contributes to the teaching of Geometry, thus expanding the possibilities of spatial reasoning. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/67730 |
Appears in Collections: | MATEMÁTICA - LICENCIATURA (EaD) - TCC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_tcc_esleite.pdf | 838,02 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.