Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/64227
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza |
Title in English: | Theories on “reflective teacher” and possibilities for teacher education in the area of natural sciences |
Authors: | Feitosa, Raphael Alves Bodião, Idevaldo da Silva |
Keywords: | Professor reflexivo;Formação de professores;Teoria crítica;Ensino de ciências;Reflective teacher;Teacher education;Critical theory;Science education |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Revista Entreideias |
Citation: | FEITOSA, Raphael Alves; BODIÃO, Idevaldo da Silva. As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza. Revista Entreideias, Salvador, v. 4, n. 1, p. 185-199, jan./jun. 2015. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O objetivo deste trabalho é analisar criticamente as teorias sobre o “professor reflexivo”, bem como discutir as possibilidades que as mesmas trazem para a formação docente na área de Ciências da Natureza. Para tan-to, foi escolhida como metodologia a análise bibliográfica de algumas obras relacionadas à temática (ALARCÃO, 2007; CONTRERAS, 2002; DUARTE, 2003; GIROUX, 1992; LIBÂNEO, 2006; PIMENTA, 2006; SCHÖN, 2000). A análise indicou que o conceito que surgiu na década de 80 sofreu diversas reformulações teóricas ao longo das últimas décadas, passando por aspectos individualistas, por proposições de ação coletiva e encontrou alguns pres-supostos das teorias críticas. No que diz respeito ao ensino de Ciências da Natureza, destaca-se a categoria do professor como um intelectual, a qual traz possibilidades interessantes para a formação inicial, com ênfase no estágio supervisionado, e para a formação continuada, com proposta de formação no espaço da própria escola. Por fim, defende-se uma possibilidade ímpar para a formação contínua na e para a escola, é o momento reservado ao planeja-mento escolar, como legitimado pela Lei Federal n. 11.738 |
Abstract: | the aim of this paper is to critically analyze theories about the “reflective teacher” as well as discuss the possibilities that they bring to teacher training in the area of natural sciences. Therefore, it was chosen as the methodology literature review of some works related to the theme (ALARCÃO, 2007; CONTRERAS, 2002; DUARTE, 2003; GIROUX, 1992; LIBÂ-NEO, 2006; PIMENTA, 2006; SCHÖN, 2000). The analysis indicated that the concept emerged in the ‘80s has undergone several theoretical reformulations over the last decades, through individualistic aspects, proposals for collec-tive action and found some assumptions of critical theories. With regard to the teaching of natural sciences, there is the category of the teacher as an intellectual, which brings interesting possibilities for initial training, with emphasis on supervised practice, and continuing education, with training proposal in space the school itself. Finally, it is argued odd one possibility for the formation and continued on to school, the time is reserved for school planning, as legitimized by the Brazilian Federal Law Nº 11,738 |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64227 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DBIO - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2015_art_rafeitosa.pdf | 2,67 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.