Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/61811
Type: Artigo de Periódico
Title: Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará
Title in English: COVID-19 pandemic and emergency educational activities: the experience of the pedagogy in the Universidade Federal do Ceará
Authors: Sousa Filho, Francisco Gonçalves de
Carmo, Maurilene do
Ribeiro, Luís Távora Furtado
Keywords: Educação Superior;Pandemia de Covid-19;Atividades Educativas Emergenciais;Faced/Pedagogia;University education;Emergency Educational Activities
Issue Date: 2020
Publisher: Revista Arma Crítica
Citation: SOUSA FILHO, Francisco Gonçalves de; CARMO, Maurilene do; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 110-132, dez. 2020.
Abstract in Brazilian Portuguese: O presente trabalho apresenta uma reflexão sobre ensino superior no contexto da pandemia de Covid-19. Assume como objetivo expor um registro dos impactos provocados pela pandemia de Covid-19 na educação, principalmente por conta da prescrição do ensino virtual em substituição ao ensino presencial durante o isolamento social. A metodologia consistiu de uma revisão da literatura e análise documental de produções que versam sobre o assunto. Inicialmente faz-se uma contextualização da pandemia no mundo e no Brasil; em seguida fala-se da educação emancipadora como uma das formas de superação das crises que penalizam as classes trabalhadoras; no tópico seguinte se desconstrói a confusão conceitual entre educação a distância e ensino remoto; por fim, relata-se a experiência das atividades educativas emergenciais do curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará.
Abstract: This paper presents a reflection on university Education in the context of the Covid-19 pandemic. It aims to expose the impacts caused by the Covid-19 pandemic on education, mainly due to the prescription of virtual education to replace face-to-face education during social isolation. The methodology consisted of a literature review and documentary analysis of productions that deal with the subject. Initially, the pandemic is contextualized in the world and in Brazil specifically; then emancipatory education is spoken of as one of the ways to overcome the crises that penalize the working classes; the following topic deconstructs the conceptual confusion between distance education and remote education; finally, we report the experience of emergency educational activities in Pedagogy at the Universidade Federal do Ceará.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61811
ISSN: 1984-4735
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:COVID-19 - Trabalhos relacionados
PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020_art_fgdsousafilho.pdf377,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.