Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/56718
Type: | Dissertação |
Title: | O lugar que eu digo “não”: performance da fotografia e da memória no espaço urbano de Maracanaú/CE |
Title in English: | The place I say “no”: performance of photography and memory in the urban space of Maracanaú / CE |
Authors: | Silva Filho, José Antônio da |
Advisor: | Oliveira Junior, Antônio Wellington de |
Keywords: | Fotografia;Performance;Cidade;Trabalho sobre si |
Issue Date: | 2018 |
Citation: | SILVA FILHO, José Antônio da. O lugar que eu digo “não”: performance da fotografia e da memória no espaço urbano de Maracanaú/CE. 2018. 92 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal do Ceará, Instituto de Cultura e Arte, Programa de Pós-graduação em Artes, Fortaleza, 2018. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Um homem que, chegando aos 30 anos, está se descobrindo na arte contemporânea. Uma cidade-dormitório, com pouco mais de 30 anos, que foi seu primeiro panorama de imagens e experimentações. A partir de leituras sobre memória e cidade (CALVINO), performance (CARLSON) e fotografia (BARTHES), essa pesquisa teceu um dossiê de palavras, fotografias, vídeos, gravações, listas, narrativas, cartas, conversas e entrevistas que compõe um repertorio autoperformativo de um artista, que está desvendando seus próprios processos criativos. É também, uma zona de relações fissuradas e espelhadas: do artista e seu espaço urbano de origem – lugar que ele diz “não”; da convergência entre duas linguagens – a fotografia e a performance; de um homem e seus duplos – família, memória, outros artistas e desconhecidos; situando-se como campo imersivo, de partida e de estímulo imagético a cidade de Maracanaú-CE. |
Abstract: | A man, going on 30, is discovering himself on contemporary art. A dormitory town, passed over 30 years old, it was his first landscape of pictures and experiments. Coming from readings about memory and city (CALVINO), performance (CARLSON) and photography (BARTHES), this research brought words, photographs, videos, recordings, lists, stories, letters, conversations and enterviews that composes an autoperformative repertoire of an artist, which is uncovering its own creative processes. It is also a zone of cracked and mirrored relations: of the artist and its original urban space - the place that he says "no"; of the convergence between two languages - photography and performance; of a man and its multiple faces - family, memory, other artists and unknowns; and situating as an a imersive field, of starts and imagetic stimulation the city of Maracanaú, Ceará. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56718 |
Appears in Collections: | PPGARTES - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_dis_jasilvafilho.pdf | 6,36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.